«Βουδισμός: Η Αιώνια Αρχή, το Αιώνιο Τέλος και η σχέση με τον Ελληνισμό»



του Δημητρίου Κόκκινου και του Νυχτερινού Επισκέπτη.



Η εμπειρία της απώλειας και ο φόβος του βιολογικού θανάτου είναι μια πραγματικότητα που ο δυτικός άνθρωπος βιώνει καθημερινά με δέος αλλά και εγωισμό. Η δομή της σημερινής κοινωνίας και ο τρόπος που ο δυτικός μεγαλώνει αλαζονικά μέσα σε έναν άκρατο υλισμό του δημιουργεί την ψευδαίσθηση της βιολογικής αθανασίας καθώς το Πνεύμα είναι αθάνατο(υπήρχε - υπάρχει και θα υπάρχει).



Η δίψα για ύλη παράλληλα με τη μη εκπαίδευση του σε βασικούς τομείς των Παραδόσεων και δη των Εσωτερικών τον
αποπροσανατολίζει από τον βασικό του στόχο, ο οποίος είναι η μετάδοσή των από Γενιά σε Γενιά ώστε να μείνουν ζωντανές και αναλλοίωτες και φυσικά η απομυθοποίηση του θανάτου ως γεγονός στη συνείδηση του ανθρώπου ή καλύτερα, η εξοικείωση απέναντι του. Θέτοντας σαν αρχή μας την Κυκλικότητα της Ζωής βλέπουμε με ένα απλό παράδειγμα πως ο κύκλος των 365 ημερών περιέχει 4 εποχές: 






1)Την Άνοιξη που ισούται με τη Γέννηση,


2)Το Καλοκαίρι που ισούται με την Δύναμη της Νεότητας, 

3)Το Φθινόπωρο που ισούται με την Φθίνουσα πορεία (τα γηρατειά),

4)Τον Χειμώνα που ισούται με τον Θάνατο, (και ξανά την Άνοιξη ως Αναγέννηση).



Γίνεται απολύτως κατανοητό πως όταν ένας κύκλος κλείνει, αυτομάτως ξεκινά ένας άλλος, ο άνθρωπος ως μέρος της Φύσης δεν ξεφεύγει από την Αιώνια Συνέχεια. Το Πνεύμα του ως Συμπαντική Ενέργεια μετασχηματίζεται για πάντα σε οποιοδήποτε έμβιο όν του πλανήτη. Άρα ο θάνατος και η γέννηση ως Πνευματικά γεγονότα δεν υφίστανται παρά μόνο ως βιολογικά. Το εκάστοτε σώμα είναι απλώς το πολεμικό μας άτι και ο Καβαλάρης του το Πνεύμα.

Α) Βουδισμός: Ο Βουδισμός είναι μια θρησκεία  - φιλοσοφία - στάση ζωής η οποία προϋπάρχει του Χριστιανισμού, για την ακρίβεια εμφανίστηκε 6 αιώνες πριν τον Χριστιανισμό. Η Άρια καταγωγή του Βουδισμού είναι αδιαμφισβήτητη από τις περιγραφές της Θιβετιανής Παράδοσης ιδιαίτερα στο πρόσωπο του Βούδα. Πρέπει να τονιστεί πως ο Βουδισμός ως Άρια θρησκεία ουδέποτε διεκόπη ή υπέστη αλλοίωση από την γέννηση της ως τώρα (βλέπε Ζωροαστρισμό, Ινδουισμό, θρησκείες από την ίδια μήτρα αλλά υποκείμενες σε διακοπή ή αλλοίωση).

Ποιός όμως υπήρξε ο Βούδας και πως δημιουργήθηκε ο Βουδισμός; Ο Πρίγκηπας Σιντάρτα ο ιστορικός Βούδας(Φωτισμένος - Αφυπνισμένος) Σακυαμούνι γεννήθηκε το 560π.Χ. σε βασιλική οικογένεια της Β. Ινδίας. Μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον πλούτου και ομορφιάς και έλαβε πολύ καλή εκπαίδευση. Τα κείμενα τον περιγράφουν ψηλό, δυνατό, ξανθό με μπλε μάτια. Στην ηλικία των 29 ετών, ήρθε για πρώτη φορά αντιμέτωπος με τη ζωή έξω από το παλάτι. Όταν συνάντησε έναν ηλικιωμένο, έναν άρρωστο και έναν νεκρό, συνειδητοποίησε ότι τίποτα δεν διαρκεί για πάντα. Έτσι εγκατέλειψε το παλάτι για να διαλογιστεί στα βουνά και τα δάση της Ινδίας. Μετά από 6 χρόνια αναζήτησης και ασκητικής ζωής, στην Μποντκάγια στη Βόρεια Ινδία, μέσα από βαθειά διαλογιστική απορρόφηση, αναγνώρισε τη φύση του πνεύματος και έφτασε στη φώτιση.

Δίδαξε για 45 χρόνια και έδωσε πολλές μεθόδους, ανάλογα με τις ικανότητες των μαθητών. Ο Πρίγκιπας Σιντάρτα που έλαβε τον τίτλο Βούδας (Αφυπνισμένος) σύμφωνα με εκτιμήσεις ιστορικών πέθανε το 486 π.χ., έχει σημασία να αναφέρουμε πως ουδέποτε αρνήθηκε την καταγωγή του. Ο πόνος οφείλεται στην άγνοια της πραγματικής φύσης του πνεύματος, ο Βούδας λοιπόν ανακάλυψε μια μέθοδο για την άρση της άγνοιας, την αφύπνιση. Γι’ αυτό ονομάστηκε Βούδας (Αφυπνισμένος) και η μέθοδος αυτού Βουδισμός. Είναι όλοι οι άνθρωποι λοιπόν ίδιοι; Όχι ...

Γι' αυτό κι ο Βούδας έδωσε διαφορετικές μεθόδους (διδασκαλίες) αφυπνίσεως. Για την ακρίβεια 84.000... Υπάρχουν λοιπόν τρεις μεγάλες σχολές: Ο Μικρός Δρόμος (Χιναγιάνα), ο Μεγάλος Δρόμος (Μαχαγιάνα) κι ο Διαμαντένιος Δρόμος (Βατζραγιάνα).



Ο Μικρός Δρόμος (Χιναγιάνα),είναι μια ηθική διδασκαλία κι απευθύνεται σε αυτούς τους ανθρώπους που μπορούν να αντέξουν έναν απλό ηθικό κανόνα: μην κάνεις αυτό αυτό κι αυτό και κάνε αυτό κι αυτό κι αυτό.


Ο Μεγάλος Δρόμος (Μαχαγιάνα) έχει να κάνει με τον μετασχηματισμό διαμέσου της αγάπης. Αγαπώ τα πάντα, βοηθάω τους άλλους και μετασχηματίζεσαι κι εσύ.


Ο Διαμαντένιος Δρόμος (Βατζραγιάνα)έχει να κάνει με το να βλέπεις τον δάσκαλο σου ως Βούδα και να θες να γίνεις σαν κι αυτόν. Φυσικά υπάρχουν ‘’χ’’ παραλλαγές και στις 3 σχολές ανάλογα με το τι ταιριάζει στον κάθε άνθρωπο.






Ο Βούδας μας διδάσκει για τη σχετική και την απόλυτη ύπαρξη με έναν τρόπο που συνδέει άμεσα τον Βουδισμό με την καθημερινή μας ζωή. Αυτή η κατανόηση κάνει την εμπειρία της διαρκούς ευτυχίας εφικτή. Ο Βουδισμός δεν κηρύττει δόγματα, αντίθετα ενθαρρύνει την κριτική σκέψη. Ο στόχος των διδασκαλιών του Βούδα είναι η πλήρης ανάπτυξη του έμφυτου δυναμικού του σώματος, του λόγου και του πνεύματος μας.


Η διανοητική κατανόηση, μέσω των κατάλληλων διαλογισμών μετατρέπεται σε προσωπική εμπειρία και με πρόσθετες μεθόδους σταθεροποιείται το αποτέλεσμα που έχει επιτευχθεί. Για τον βουδισμό - όπως και για την επιστήμη - δεν υπάρχει δημιουργός θεός. Δεν τον χρειάζεται. Το σύμπαν είναι ένα αυτοπαρατηρούμενο σύστημα. Υπάρχει καθόσον υφίσταται και παρατηρητής.


Η ύλη και η ενέργεια - η ενέργεια και η ύλη - είναι απλές διακυμάνσεις του κενού. Το κενό δεν είναι κάτι άδειο αλλά οι άπειρες δυνατότητες. Ο χρόνος και ο χώρος είναι αλληλένδετα. Υπό την έννοια αυτή αφού δεν υπάρχει κατ' ουσία χώρος ούτε χρόνος υπάρχει. Το χτες δεν υπάρχει, το αύριο δεν υπάρχει αλλά μόνο το τώρα. Άρα πάει στα σκουπίδια και η εβραϊκή αντίληψη του γραμμικού χρόνου. Κατ' ουσία ζούμε σε ένα ατελεύτητο ΤΩΡΑ. Τίποτε δεν χάνεται και τίποτε δεν γεννιέται. Απλά αλλάζουν μορφή. Διαρκώς. Άρα και το πνεύμα μας δεν χάνεται με τον θάνατο: απλά επαναγεννάται. Κάθε τι έχει ένα αίτιο και κάθε τι έχει ένα αποτέλεσμα.




Χάλκινο άγαλμα του Βούδα του 1790, το οποίο μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου πολέμου ως άλλο ελγίνειο, μεταφέρθηκε από την Ιαπωνία στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής το 1949. Σήμερα το εν λόγω άγαλμα μακριά από τη πατρώα γη στολίζει το Japanese Tea Garden στο Golden Gate Park που βρίσκεται στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνια.



Μπορεί να μην κατανοούμε σήμερα τι θα συμβεί αύριο αλλά σίγουρα εκ των υστέρων μπορούμε να καταλάβουμε τις αιτίες. Ακόμη κι αν κάτι είναι "ανεξήγητο" είναι γιατί δεν έχουμε τα κατάλληλα εργαλεία - τώρα - για να το κατανοήσουμε. Η αρχή αυτή ισχύει και στο επίπεδο του πνεύματος. Αυτό που ήμασταν χτες καθορίζει αυτό που είμαστε σήμερα και αυτό που είμαστε σήμερα καθορίζει αυτό που θα είμαστε αύριο. Αυτό είναι το κάρμα και όχι η λέξη πεπρωμένο. Το κάρμα δεν είναι μια τυχαία μοίρα, αλλά το «θα θερίσεις ότι σπείρεις». Η τελευταία λοιπόν διδασκαλία του ήταν: «Σας τα είπα όλα. Μην πιστέψετε τίποτε από αυτά αν δεν τα δοκιμάσετε».



Ο Βουδισμός είναι μια φιλοσοφία που δίνει μεγάλη έμφαση στην άσκηση και μία ψυχολογία η οποία επεκτείνεται σε πολλές ζωές, είναι η μοναδική ‘’επιστημονική’’ θρησκεία μπορούμε να πούμε. 



Β) Ελληνισμός - Βουδισμός(Greco - Buddhism) Με τον γαλλικό όρο Greco - Buddhism αναφερόμαστε στην αδιαπραγμάτευτη ιστορική σχέση του Ελληνισμού και του Βουδισμού. Η επιρροή αυτή του Ελληνισμού στον Βουδισμό κατά τους ερευνητές έλαβε χώρα πριν, κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου αλλά και κατά την βασιλεία του Βασιλιά Μενάνδρου.


1)Πριν τον Μέγα Αλέξανδρο: Η Γκαντάρα ήταν περιοχή υπό την κατοχή της Περσικής Αυτοκρατορίας των Αχαιμενιδών. Τον 6ο  αιώνα π.χ. πριν καν αρχίσει η έλευση του Μεγάλου Αλεξάνδρου ο Δαρείος ο Α’ εξόρισε κοινότητες Ιώνων. Κατά τον Ηρόδοτο ο Σκύλαξ Καρυανδεύς ηγήθηκε ερευνητικής ομάδας για λογαριασμό του Δαρείου του Α’ και έγραψε βιβλίο το οποίο αποτέλεσε πηγή πληροφοριών για την περιοχή μέχρι την μεγαλειώδη εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

2)Η έλευση του Μεγάλου Αλεξάνδρου: Το 327 π.χ. καταφτάνει στην περιοχή και χωρίζει τον στρατό του σε 2 τμήματα, το πρώτο με αρχηγό εκείνον κατευθύνεται Βόρεια στην Κοιλάδα του Σουάτ και φτάνει ορεινά ως την Άορνο Πέτρα (κατά τη μυθολογία υπήρξε το μέρος το οποίο ο Ηρακλής δεν μπόρεσε να κατακτήσει).Το δεύτερο τμήμα με αρχηγό τον Ηφαιστίωνα κατευθύνθηκε προς την Γκαντάρα φτάνοντας μέχρι τον Ινδό ποταμό και περνώντας απέναντι καταλαμβάνοντας ειρηνικά την περιοχή. Κατά τα 270 π.χ. και μετά το θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην περιοχή εγκαταστάθηκαν ξένα φύλα υπό την βασιλεία του γνωστού Βασιλιά Ασόκα ο οποίος έκανε επισήμως την Γκαντάρα κέντρο του Βουδισμού. Εκεί χτίστηκαν και τα πρώτα βουδιστικά μοναστήρια τα οποία παραμένουν μέχρι σήμερα σημαντικά μνημεία. Όταν στα 190 π.χ. οι Έλληνες της Βακτριανής κατέκτησαν την περιοχή και επεκτάθηκαν από το σημερινό Τουρκεστάν, Βόρειο Αφγανιστάν ως τη Βορειοδυτική Ινδία και το Κασμίρ καταλαβαίνουμε πόσο καθοριστική υπήρξε η επίδραση του Ελληνισμού - Βουδισμού. 
Μια σχέση αμφίδρομη. 


3)Η Βασιλεία του Μενάνδρου: Ο Βασιλιάς Μένανδρος, ο μόνος συνεχιστής του οράματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου άπλωσε την εξουσία του ως τα Ιμαλάϊα και την κοιλάδα του Γάγγη, στη σημερινή Πάτνα (η αρχαία Παλιβόθρα). Η βασιλεία του υπήρξε ισχυρή και άφησε το δικό της βαθύ στίγμα. Εκεί ο Μένανδρος μυήθηκε στον Βουδισμό τον οποίο εμπλούτισε με την Ελληνική φιλοσοφία. Οι Βουδιστές τον ανακήρυξαν άγιο και η Ελληνοβουδιστική τέχνη της Γκαντάρα πέρασε από την Κίνα έως την Ιαπωνία(!). Ο Μένανδρος πέρασε στην ινδική παράδοση με την ονομασία Μίλιντα. Στα βάθη της Κεντρικής Ασίας υπάρχει μια πόλη ονόματι Thermes (Θέρμη) η οποία μέχρι και σήμερα διατηρεί Ελληνικά έθιμα όπως επίσης υπάρχουν και πολλά ευρήματα που βρέθηκαν σε παναρχαίο Βουδιστικό μοναστήρι που αποδεικνύουν τον υπέρτατο δεσμό μεταξύ Ελληνισμού - Βουδισμού.


Καταλαβαίνουμε πως δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως η γέννηση του Βουδισμού έγινε μέσα από τις πιο αρχαίες και ιερές γραφές που υπάρχουν σήμερα στον κόσμο: τις Βέδες. Οι Βέδες εμπεριέχουν μυστικιστικές - κοσμογονικές περιγραφές και αποτελούν μια ολιστική θεώρηση του ανθρώπου, του Σύμπαντος και τις σχέσεις του με αυτές. Οι Βέδες έχουν ηλικία περίπου τα 5.000 χρόνια και στην κοσμογονία τους βρίσκουμε ονομασίες οι οποίες διόλου τυχαίες δεν είναι, από τον Δία Πατέρα, την Εστία (με άθικτη την ονομασία!), τον Ηρακλή όπου αποτελούν με άλλες ονομασίες μέρος της μυθολογίας των Βορειοευρωπαϊκών λαών. Ο Κρίσνα, η Κάλι οι θεότητες του Ινδουισμού είναι Λευκοί άνθρωποι και πάει λέγοντας ...



«Όταν το βόδι της φωτιάς κινείται πάνω σε τροχούς και το σιδερένιο πουλί πετάει παντού, όταν οι Θιβετιανοί θα έχουν απλωθεί σαν μυρμήγκια σ' όλο το κόσμο, το Ντάρμα θα έρθει στη χώρα των λευκών ανθρώπων»


Guru Rinpoche, 1250 χρόνια πριν. 


Κλείνοντας θα πρέπει να αναρωτηθούμε αν αυτή η διακοπή Ελληνισμού - Βουδισμού έπρεπε να συνεχιστεί και αν ναι πως θα ήταν μια εφικτή επανασύνδεση μας.

«Κι αν από το 1 για να φτάσουμε στο 2 χρειαστούν 1000 χρόνια, εμείς αν χρειαστεί θα περιμένουμε άλλα χίλια ...»



(Αφιερωμένο στην Κατερίνα Ι. - Εις το επανιδείν)




7 σχόλια:

  1. Πρώτων, στο Βουδισμό δεν υπάρχει αθάνατο πνεύμα το οποίο μετενσαρκώνεται από ζωή σε ζωή. Η άγνοια (ως βάση των δηλητηρίων και ως ένα από τα δηλητήρια – μίσος/απέχθεια, επιθυμία/λαιμαργία/προσκόλληση, ζήλια, υπερηφάνεια, άγνοια) υφίσταται επαναγέννηση σε μορφή ανάλογα με το δηλητήριο που υπερισχύει στο νου μας κατά την ώρα του θανάτου (ων της κόλασης, πεινασμένο φάντασμα, ζηλόφθονο θεό, θεότητα ή ζώο).

    Δεύτερων, η κατανόηση δεν αρκεί, η πραγμάτωση είναι το παν στο Βουδισμό. Εγώ μπορώ να κατανοώ τέλεια ότι μία συγκεκριμένη πράξη θα έχει κάποιο συγκεκριμένο αποτέλεσμα αλλά να αγνοήσω το γεγονός διότι δεν μου συμφέρει προσωπικά αυτή την στιγμή. Πόσες φορές προβούμε σε δραστηριότητες που μας φέρνουν άμεσο «κέρδος» ενώ γνωρίζουμε πολύ καλά ότι στο μέλλον θα φέρει αρνητικό αποτέλεσμα; Ο στόχος του διαλογισμού είναι να μας φέρει σε άμεση επαφή με την φωτισμένη φύση του νου μας, για να την συνηθίσουμε και να μπορούμε να την εφαρμόζουμε στην κάθε δραστηριότητα μας.
    Με την εξάλειψη της άγνοιας δεν υφίσταται ποια επαναγέννηση. Εξαφανίζεται κάθε ίχνος δυαδικής σκέψης και εμφανίζεται μια απέραντη αγάπη, καλοσύνη, έλεος και συμπόνια για όλα τα όντα χωρίς καμία διάκριση. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Βούδας εγκατέλειψε όλα τα προνόμια της άριας καταγωγής του για να γίνει ένας ζητιάνος ασκητής. Δεν είναι τυχαίο πως ο Βούδας άφησε γυναίκες να γίνουν ασκήτριες ενώ οι Βραχμανιστές τις είχαν κηρύξει ανίκανες να φτάσουν σε οποιοδήποτε πνευματικό επίπεδο. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Βούδας άνοιξε την πόρτα της ασκητικής κοινότητας (Sangha) του σε όλους, ασχέτως την κοινωνική τάξη και φυλή τους.

    Και τι να πούμε για τον μεγάλο Βασιλιά Μένανδρο; Αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους «Έλληνες» βασιλιάδες, οι οποίοι διοικούσαν την περιοχή κατά τα 150 χρόνια ανάμεσα τη κατάκτηση της Gandhara από τον Μέγα Αλέξανδρο μέχρι την έλευση του ίδιου, δεν είναι το γεγονός που εξάπλωσε το βασίλειο του, αλλά το γεγονός ότι θεωρούταν και κορυφαίος φιλόσοφος, ικανός να νικήσει τους καλύτερους της Ινδίας. Μόνο έναν δεν νίκησε, τον Βουδιστή μοναχό Nagasena. Με την ικανότητα του στο λόγω και την λογική, έπεισε τον Βασιλιά με τα επιχειρήματα του, και ο Βασιλιάς Μένανδρος ασπάστηκε το Βουδισμό.

    Για όσους ενδιαφέρονται, έχω μεταφράσει το βιβλίο "Οι Διάλογοι του Βασιλιά Μένανδρου" στα Ελληνικά. Πάντα είναι καλύτερα να μαθαίνεις για τέτοια πράγματα από την πηγή τους, παρά από σκόπιμα στρεβλωμένες διερμηνείες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. καλησπέρα ,ενδιαφέρομαι αν υπάρχει διαθέσιμο,το μεταφρασμένο βιβλίο ''οι διάλογοι του Βασιλιά Μέναδρου''.

      Διαγραφή
    2. καλησπέρα,θα θέλα αν ήταν εύκολο να μου σταλεί, αν υπάρχει φυσικά μεταφρασμένο το βιβλίο ''Οι διάλογοι του Βασιλιά Μένανδρου''.

      Διαγραφή
    3. Ενδιαφέρομαι να μου στείλεις το βιβλιο που εχεις μεταφράση.Ευχαριστώ

      Διαγραφή
  2. Ανώνυμος17/6/13 1:30 π.μ.

    1. Δεν καταλαβαίνω. Το πνεύμα ("mind") θεωρείς πως είναι θνητό; Ή έστω πεπερασμένο; Γράφεις επίσης: " Η άγνοια ... υφίσταται επαναγέννηση..." Η άγνοια επαναγεννάται; Δηλαδή είμαστε "άγνοια";

    2. Η κατανόηση είναι συχνά η "αρχή", ακόμη κι αν είναι διανοητική. Αλλά αυτό είναι το πρώτο βήμα και όπως πολύ σωστά λες, σκοπός είναι η πραγμάτωση. Υπάρχουν πολλοί διαλογισμοί που "σβήνουν" εντυπώσεις από το Πνεύμα, ανάλογα με την σχολή στην οποία αναφερόμαστε. Γενικεύσεις στις μεθόδους του Βουδισμού δεν υφίστανται.

    3. Παρόλη την εξάλειψη της άγνοιας (μπορεί) να υπάρξει (συνειδητή) επαναγέννηση για το όφελος όλων των όντων (μποντισάτβα). Στον Θιβετανικό βουδισμού υπάρχουν γενεαλογίες πραγματωμένων (φωτισμένων) λάμα που επαναγεννώνται διαρκώς εδώ και χιλιάδες χρόνια.

    Το άρθρο δεν υποστηρίζει πως ο Βούδας δεν αρνήθηκε τα ΠΡΟΝΟΜΙΑ της καταγωγής του. Υποστηρίζει - και είναι η αλήθεια - πως δεν αρνήθηκε την καταγωγή του αυτή καθ΄ αυτή. Κατά τα λοιπά, σωστά τα γραφόμενα σου.

    4. Δεν κατανοώ πού διαφωνείς με το άρθρο. Στην ελληνικότητα του Μένανδρου; Κατά τα λοιπά μια χαρά τα λες.

    5. Συγχαρητήρια και ευχαριστούμε για την δουλειά που έχεις κάνει!!! Είμαι σίγουρος πως θα είναι εξαιρετική. Έχει κυκλοφορήσει ή υπάρχει κάποιος άλλος τρόπος για να μελετήσουμε τους διαλόγους του Μένανδρου!!!

    Νάσαι καλά,
    Δημήτρης Δημητρίου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος5/2/14 11:31 μ.μ.

    Aπλά Ε Ξ Α Ι Ρ ΕΤ Ι Κ Ο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για να επικοινωνήσετε άμεσα με την συντακτική ομάδα μας καθώς και για συνεργασία στην αρθρογραφία, νέες κυκλοφορίες βιβλίων και περιοδικών, ενημέρωση σχετικά με νέα ιστολόγια, απορίες, διαφωνίες, μουσικά νέα ή labels, ομιλίες και εκδηλώσεις, προτάσεις στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση: blackmilitiagr@gmail.com

Η συντακτική ομάδα δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.

Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

Ο κάθε αναγνώστης μπορεί να εντοπίζει τη θεματική περιοχή που τον ενδιαφέρει από το πλαίσιο δεξιά του ιστολογίου που αναγράφονται στο μενού αρχειοθέτησης ιστολογίου.

Οι διαχειριστές δεν πρόκειται να απαντήσουν σε υβριστικά ή προβοκατόρικα σχόλια ή σε ερωτήσεις που οι απαντήσεις δόθηκαν ή θα δοθούν σε άρθρα της.

Απαντήσεις θα υπάρξουν μόνο αν κριθεί απαραίτητο αναλόγως την περίπτωση και σύμφωνα με τους κανόνες λειτουργίας στην ενότητα «Μια υπενθύμιση προς τους αναγνώστες» που θα πρέπει να διαβαστεί ΠΡΩΤΑ πριν υπάρξει επικοινωνία.

Τα σχόλια που θα είναι άσχετα με την κύρια ανάρτηση θα διαγράφονται πλην εξαιρέσεων.

Σχόλια που θα προσπαθούν να δώσουν πληροφορίες σε ιδεολογικούς εχθρούς και στο ανθελληνικό κράτος θα διαγράφονται επίσης.

Σχόλια που θα είναι σε ευγενικά πλαίσια ακόμη και αυτά με αυστηρή κριτική προς την συντακτική ομάδα ή άλλες αυτόνομες και ανένταχτες ομάδες και πολιτικές κινήσεις θα εγκρίνονται αν αυτά συνεισφέρουν στην ενδυνάμωση της κινηματικής δυναμικής.

Τα σχόλια σας να είναι MONO σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή.

Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια ΔΕΝ δημοσιεύονται.

Επειδή ΔΕΝ υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται.

Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish). Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί, μετά από έγκριση των διαχειριστών. Υβριστικά, ειρωνικά, συκοφαντικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.

Οι αναρτήσεις δεν είναι απαραίτητο να εκπροσωπούν το σύνολο της συντακτικής ομάδας.

Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των άρθρων με μόνη προϋπόθεση να υπάρχει αναφορά στην πηγή.