του Αλεξόπουλου Στέλιου
Γεννιέται τον Δεκέμβρη του ’42 στο Schweidnitz στην Σιλεσία της Ανατολικής Γερμανίας, σύντομα όμως η οικογένεια του μετακινείται στο Αμβούργο και φεύγει από τον κόσμο αυτό σε μια πόλη της Δανίας το Odense τον Απριλίο του 2017. Πολυγραφότατος και εξαιρετικά δραστήριος με 50 βιβλία στο ενεργητικό του, εκατοντάδες άρθρα σε περιοδικά πολλά από αυτά μεταφρασμένα σε 17 γλώσσες. Ειδικός πάνω στην κουλτούρα των σπορ και της μαζικής συμμετοχής σε αυτά καθώς και της ιστορικής προέλευσης του αθλητισμού. Μια άγνωστη μορφή της «Τρίτης Θέσης» για τους εν Ελλάδι συναγωνιστές, ιδιαίτερα δημοφιλής όμως σε αυτούς του εξωτερικού.
Κοινωνιολόγος και ιστορικός, καθηγητής σε πανεπιστήμια της Δανίας και της Γερμανίας μια μορφή που προκαλούσε το σύστημα με τις απόψεις του, αφού χαρακτήριζε δημοσίως τον εαυτό του ως έναν «παγκόσμιο φασίστα που κοιτάει στα αριστερά». Οι εργασίες του για τον εθνικισμό και τον λαό πάντα προκαλούσαν τον σχολιασμό σε στήλες των εφημερίδων και σε κριτικές των περιοδικών, ενώ ο κύριος στόχος για αυτόν είναι η προάσπιση του «εθνοπλουραλισμού» μέσω της «εθνικής ταυτότητας» και η λαϊκή συμμαχία απέναντι στον διεθνή καπιταλισμό.
Οι αναφορές του στον «λαϊκό εθνικισμό» της Βασκικής ΕΤΑ αλλά και του Ιρλανδικού καθολικού IRA, οι απόψεις του για τους Κορσικανούς του FNLC ακόμη και των ομάδων αντίστασης των Ινδιάνων της Αμερικής γίνονται άρθρα σε έντυπα της απέναντι πλευράς που παραχωρούν υπό την πίεση των αναγνωστών σελίδες στους ... μισητούς εχθρούς. Στους όψιμους επικριτές του ως μια άμεση απάντηση υπενθυμίζει την άγνωστη επαφή του «εθνικού σοσιαλιστή» Otto Strasser με τον αναρχικό Rudolf Rocker, οι οποίοι βρήκαν μέσα από τις διαφωνίες τα σημεία επαφής τα οποία μετουσιώθηκαν σε έναν δημόσιο διάλογο. Μολονότι αμφότερες οι πλευρές γνώριζαν ότι οι διαφορές μεταξύ τους ήταν μάλλον αδύνατον να γεφυρωθούν, και ότι καμία πλευρά δεν επρόκειτο να κερδίσει νέους προσήλυτους, η σειρά των συζητήσεων αποτέλεσε μία ενδιαφέρουσα εμπειρία. Οι συναντήσεις αυτές ήταν οι μοναδικές στον χρόνο όπου οι αναρχικοί παρέθεσαν τις απόψεις τους ελεύθερα ενώπιον ενός κοινού που αποτελείτο από εθνικοσοσιαλιστές.
Από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 όταν οι συνομήλικοι του γοητεύονταν κυρίως από τα κηρύγματα της άκρας αριστεράς και την RAF αυτός έδειξε να ακολουθεί έναν δικό του δρόμο. Αρθρογράφος στην θρυλική επιθεώρηση «Nation Europa» αλλά και στα έντυπα Deutscher Studenten - Anzeiger, Deutsche National - Zeitung, Soldatenzeitung και στο Junges Forum. Παρά το γεγονός ότι θεωρεί τον εαυτό του ειλικρινή αντικομμουνιστή σε μια εποχή που το μίσος για τις ΗΠΑ λόγω του Βιετνάμ φτάνει στην μαζική υστερία, βρίσκει θετικά σημεία στον Μάη του ’68 όπως και οι Ιταλοί «αριστεροί» νεοφασίστες που εναντιώνονται στον γεροντικό ηγετικό πυρήνα του MSI. Ανακαλεί στην επικαιρότητα το σύνθημα «η καταστροφή το πρώτο μας καθήκον» προωθώντας μια διαφορετική εκπροσώπηση του ιδεαλισμού του νεοφασισμού, που γοητεύει κάποιους εκπλήσσει πολλούς και δυσαρεστεί ακόμη περισσότερους.
Απορρίπτει συλλήβδην τον ρεφορμιστικό σοσιαλισμό και αναφέρεται στην «αριστερή» τάση του NSDAP των αρχών της δεκαετίας του 1920. Απέναντι στο γόνιμο μίσος των αριστεριστών και το πάθος τους να πολεμήσουν με τα όπλα το σιωνιστικό κράτος της μεταπολεμικής Γερμανίας των τραπεζιτών και των βιομηχάνων δεν βάζει σε καμιά περίπτωση τα μυωπικά γυαλιά της αστικής αντίδρασης, αλλά αφουγκράζεται το δυνατό ουρλιαχτό των «Κόκκινων Λυκανθρώπων» που είναι έτοιμοι να εκδικηθούν για τον χαμό των παππούδων τους και την δυστυχία των πατεράδων τους μέσα από τις συμμαχίες με τους Παλαιστίνιους αντάρτες, τους «αριστερούς» εθνικιστές του IRA ακόμη και μέσα από υπόγειες διασυνδέσεις με τους Γερμανούς Εθνικοσοσιαλιστές. Πιστεύει ότι η Γερμανία είναι θύμα τόσο του Σοβιετικού όσο και του Αμερικανικού ιμπεριαλισμού και είναι καιρός κάποιος να δώσει την αρμόζουσα απάντηση. Στο δικό του νοητικό πεδίο και στα δυο «άκρα» υπάρχουν «εθνικιστές» και «σοσιαλιστές» που δεν έχει τύχει να συναντηθούν, αλλά αν συναντηθούν τότε το εκρηκτικό μίγμα θα είναι πιο ισχυρό από ποτέ …
Κορυφαίος ομιλητής και διανοούμενος της «εθνικοεπαναστατικής» τάσης ή «Τρίτης Θέσης» ο οποίος απέναντι στο καίριο ερώτημα για το μέλλον της Γερμανίας αυτός απάντησε και προπαγάνδισε υπέρ ενός «Τρίτου Δρόμου» προσεγγίζοντας την σκέψη και τα έργα των Otto Strasser, Ernst Niekisch, Karl Otto Paetel, James Connolly. Η κριτική του απέναντι στον νεοφασισμό της εποχής του γρήγορα τον οδηγεί σε μονοπάτια δύσκολα για την εποχή εκείνη αφού η κριτική από πολλούς είναι εύκολη αλλά η δράση από πολλούς απαιτεί κόπο. Επικεντρώνοντας την προσοχή του στις απόψεις και κινήσεις που μάχονται τον ιμπεριαλισμό και τα ιστορικά κινήματα των αποικιών κατορθώνει κάτι που σήμερα δείχνει απίστευτο. Οι ιδέες του να φιλοξενούνται επί σειρά ετών σε αναρχικά έντυπα και εκδόσεις της άκρας αριστεράς.
Εκδίδει το European Solidarist Bulletin με τον Fr. N. Artemov ηγέτη της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας της Βαυαρίας και θεωρητικό των Narodnyi Trudovoi Soyuz (NTS) υποστηρικτών των Λευκών Ρώσων αντικαθεστωτικών. Την δεκαετία του ’70 επικεντρώνεται στην «φαιά οικολογία» μια δική μας κρυφή τάση μέσα στο ευρωπαϊκό οικολογικό κίνημα. Προσπάθησε μαζί με άλλους να το αλώσει εκ των έσω με τον «οικοφασισμό» αλλά γρήγορα μέσω των Πρασίνων αυτό μεταλλάχτηκε στο σύνολο του και σήμερα είναι όργανο των πολυεθνικών. Έριξε το βάρος στην ανάγκη για συνεργασία των ακτιβιστών των «άκρων» απέναντι στην απειλή για την πλήρη καταστροφή της φύσης.
Κατάφερνε να δίνει το παρών πέρα από τα δικά μας «ιδεολογικά ύδατα» σε ανοιχτά συνέδρια και συγκεντρώσεις της άκρας αριστεράς και της οικολογίας αφού οι πάντες παραδέχονταν ότι οι απόψεις του ναι μεν είναι «νεοφασιστικές» αλλά έχουν κάτι το «μαγικό» για την σκέψη πολλών που έχουν μια διαφορετική πολιτική αφετηρία. Το ενδιαφέρον του για τον ρομαντισμό και η μελέτη των κορυφαίων μορφών του μέσα από την πανεπιστημιακή προσέγγιση, προσέλκυσε πολλούς φοιτητές και καθηγητές προκαλώντας όμως την οργή των αντιφασιστών για την ευχέρεια του να γεμίζει τα αμφιθέατρα με νεολαίους. Αποτέλεσμα ήταν οι διώξεις σε πανεπιστήμια και η διακοπή των χρηματοδοτήσεων. Τόσο η επαφή του με την Λιβύη του Συνταγματάρχη Qaddafi την εποχή εκείνη αλλά και η τάση των ΜΜΕ να τον χαρακτηρίζουν ως τον «νονό» μιας «φαιοκόκκινης» συμμαχίας προκάλεσε μπαράζ δηλώσεων και απειλών.
Η κριτική του για το κράτος ήταν πέρα από τα συνηθισμένα για τον εθνικιστικό «χώρο» προκαλώντας αντιδράσεις στην άκρα δεξιά αφού τονίζει ότι τεχνητή δομή της κρατικής εξουσίας μέσω της τεχνολογίας καταπιέζει την εθνική κουλτούρα του λαού. Τα βιβλία του δεν κυκλοφορούν στην χώρα μας, ενώ τα τελευταία χρόνια της ζωής του πολλοί διαφώνησαν με τις απόψεις του και τις επιλογές του. Κανείς όμως δεν αμφισβήτησε το πνεύμα του και κυρίως το θάρρος του να εκφράζει τις όποιες απόψεις του δημοσίως.
Μαζί με τους Michael Kühnen και
Horst Mahler ο Henning
Eichberg συμπληρώνει την τριάδα αυτών που «βαφτίστηκαν» με τον μαρξισμό αλλά
τελικά ακολούθησαν την θρησκεία του «Φασισμού»!
Δεν θα έλεγα ότι "βαπτίστηκε με τον μαρξισμό και τον κέρδισε η θρησκεία του φασισμού", γιατί δεν νομίζω ότι ήταν ποτέ μαρξιστής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠιο σωστό είναι να πούμε ότι έκανε τη μετάβαση από τον Χίτλερ στον Χέρντερ.
Τη δεκαετία του 1970 ασχολήθηκε όσο κανείς άλλος στη δυτική ακαδημία με τις κουλτούρες και την καθημερινή ζωή των λαών του Νότου και της Ανατολής, πηγαίνοντας να ζήσει ανάμεσά τους, πρώτα σε Ινδονησία και μετά σε Λιβύη.
Η παράδοση αυτή είναι χερντεριανή, δηλαδή βρίσκεται στη ρίζα της περί έθνους αντίληψης στον γερμανικό κόσμο. Ο Χέρντερ είχε κάνει το ίδιο, ταξίδεψε και έζησε ανάμεσα σε Ρώσους, Βαλτικούς κλπ, κατέγραψε τα ήθη και τα έθιμά τους, ως και τα τραγούδια τους, στη βάση της αντίληψής του για την οικουμενικότητα ως το σύνολο των μοναδικών εθνικών πολιτισμών κάθε λαού.
Ανάλογα και οι ρομαντικοί Γκριμ ασχολήθηκαν με τη συλλογή σύγχρονων Σέρβικων και Νεοελληνικών τραγουδιών. Ο Eichberg αυτό που έκανε ήταν να συνεχίσει αυτή την παράδοση πηγαίνοντας πέρα από την Ευρώπη.
Η χερντεριανή αυτή παράδοση συνδεόταν με ορισμένες εκδοχές της Συντηρητικής Επανάστασης στη Γερμανία του 1920, κυρίως με τον Friedrich Hielscher (εθνικιστής και συνάμα εχθρός της αποικιοκρατίας από πεποίθηση, και όχι από γεωπολιτική ανάγκη), αλλά και με τους Niekisch, Paetel κ.ά.
Όμως αυτή η παράδοση απορρίφθηκε από τους κυβερνώντες Εθνικοσοσιαλιστές μετά το 1933 γιατί πήγαινε κόντρα στη θεωρία περί φυλετικής κατωτερότητας των λαών του Νότου και της Ανατολής. Ακόμα και όταν, για καθαρά γεωπολιτικούς-δημαγωγικούς λόγους, ο Χίτλερ έκανε αναφορά στην καταπίεση των Ινδών από τους Άγγλους, το έκανε χωρίς πραγματικά να το πιστεύει, καθώς στο Mein Kampf γράφει ότι οι Άγγλοι ως ανώτεροι προφανώς δικαιούνται να κάνουν ό,τι θέλουν στους κατώτερους.
Κι όταν ο Netaji (Φύρερ) του Ινδικού Εθνικιστικού Κινήματος, Subhas Chandra Bose, επισκέφτηκε το Γ' Ράιχ το 1942, έγινε δεκτός μάλλον με περιφρόνηση και γύρισε στην Ινδία με την πεποίθηση ότι ο Εθνικοσοσιαλισμός στη χιτλερική του έκδοση είναι αδύνατο να γίνει σύμμαχος του ινδικού εθνικοαπελευθερωτικού κινήματος:
https://www.revolutionarydemocracy.org/rdv7n1/Bose.htm
Όταν ο Eichberg μπήκε στον πολιτικό αγώνα ως εθνικιστής τη δεκαετία του 1960, αυτός ο φυλετικός σοβινισμός και αυτή η ρήξη του γερμανικού εθνικισμού με τις χερντεριανές και αντι-αποικιακές παραδόσεις κυριαρχούσε στο κίνημα (και δυστυχώς κυριαρχεί ακόμα), και αυτός είναι ο λόγος που ο Eichberg έγινε "αιρετικός". Γιατί έβλεπε την ελευθερία του έθνους του σε σύνδεση με την ελευθερία όλων των εθνών, και των μη-λευκών, όπως ακριβώς ο Χέρντερ.
Είναι πολύ ενδιαφέρουσα προσωπικότητα και πρέπει να διαβάσει κανείς την πλήρη βιογραφία του. Όχι μόνο εθνικιστές. Να τη διαβάσουν όλοι ανεξαρτήτως ιδεολογίας:
https://en.wikipedia.org/wiki/Henning_Eichberg
κι επίσης τη βιογραφία του Χίλσερ:
https://en.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Hielscher