του Δημητρίου Κόκκινου και του Νυχτερινού Επισκέπτη.
Η εμπειρία της
απώλειας και ο φόβος του βιολογικού θανάτου είναι μια πραγματικότητα που ο
δυτικός άνθρωπος βιώνει καθημερινά με δέος αλλά και εγωισμό. Η δομή της
σημερινής κοινωνίας και ο τρόπος που ο δυτικός μεγαλώνει αλαζονικά μέσα σε έναν
άκρατο υλισμό του δημιουργεί την ψευδαίσθηση της βιολογικής αθανασίας καθώς το
Πνεύμα είναι αθάνατο(υπήρχε - υπάρχει και θα υπάρχει).
Η δίψα για ύλη παράλληλα
με τη μη εκπαίδευση του σε βασικούς τομείς των Παραδόσεων και δη των Εσωτερικών
τον αποπροσανατολίζει από τον βασικό του στόχο, ο οποίος είναι η μετάδοσή των
από Γενιά σε Γενιά ώστε να μείνουν ζωντανές και αναλλοίωτες και φυσικά η
απομυθοποίηση του θανάτου ως γεγονός στη συνείδηση του ανθρώπου ή καλύτερα, η
εξοικείωση απέναντι του. Θέτοντας σαν αρχή μας την Κυκλικότητα της Ζωής
βλέπουμε με ένα απλό παράδειγμα πως ο κύκλος των 365 ημερών περιέχει 4 εποχές:
1)Την Άνοιξη που ισούται με τη Γέννηση,
2)Το Καλοκαίρι που ισούται με την
Δύναμη της Νεότητας,
3)Το Φθινόπωρο που ισούται με την Φθίνουσα πορεία (τα
γηρατειά),
4)Τον Χειμώνα που ισούται με τον Θάνατο, (και ξανά την Άνοιξη ως
Αναγέννηση).
Γίνεται απολύτως κατανοητό πως όταν ένας κύκλος κλείνει, αυτομάτως
ξεκινά ένας άλλος, ο άνθρωπος ως μέρος της Φύσης δεν ξεφεύγει από την Αιώνια
Συνέχεια. Το Πνεύμα του ως Συμπαντική Ενέργεια μετασχηματίζεται για πάντα σε
οποιοδήποτε έμβιο όν του πλανήτη. Άρα ο θάνατος και η γέννηση ως Πνευματικά
γεγονότα δεν υφίστανται παρά μόνο ως βιολογικά. Το εκάστοτε σώμα είναι απλώς το
πολεμικό μας άτι και ο Καβαλάρης του το Πνεύμα.
Α) Βουδισμός: Ο Βουδισμός είναι μια θρησκεία - φιλοσοφία - στάση ζωής η οποία προϋπάρχει
του Χριστιανισμού, για την ακρίβεια εμφανίστηκε 6 αιώνες πριν τον Χριστιανισμό.
Η Άρια καταγωγή του Βουδισμού είναι αδιαμφισβήτητη από τις περιγραφές της Θιβετιανής
Παράδοσης ιδιαίτερα στο πρόσωπο του Βούδα. Πρέπει να τονιστεί πως ο Βουδισμός
ως Άρια θρησκεία ουδέποτε διεκόπη ή υπέστη αλλοίωση από την γέννηση της ως
τώρα (βλέπε Ζωροαστρισμό, Ινδουισμό, θρησκείες από την ίδια μήτρα αλλά
υποκείμενες σε διακοπή ή αλλοίωση).
Ποιός όμως υπήρξε ο Βούδας και πως δημιουργήθηκε ο Βουδισμός; Ο Πρίγκηπας
Σιντάρτα ο ιστορικός Βούδας(Φωτισμένος - Αφυπνισμένος) Σακυαμούνι γεννήθηκε το
560π.Χ. σε βασιλική οικογένεια της Β. Ινδίας. Μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον
πλούτου και ομορφιάς και έλαβε πολύ καλή εκπαίδευση. Τα κείμενα τον περιγράφουν
ψηλό, δυνατό, ξανθό με μπλε μάτια. Στην ηλικία των 29 ετών, ήρθε για πρώτη φορά
αντιμέτωπος με τη ζωή έξω από το παλάτι. Όταν συνάντησε έναν ηλικιωμένο, έναν
άρρωστο και έναν νεκρό, συνειδητοποίησε ότι τίποτα δεν διαρκεί για πάντα. Έτσι
εγκατέλειψε το παλάτι για να διαλογιστεί στα βουνά και τα δάση της Ινδίας. Μετά
από 6 χρόνια αναζήτησης και ασκητικής ζωής, στην Μποντκάγια στη Βόρεια Ινδία,
μέσα από βαθειά διαλογιστική απορρόφηση, αναγνώρισε τη φύση του πνεύματος και
έφτασε στη φώτιση.
Δίδαξε για 45 χρόνια και έδωσε πολλές μεθόδους, ανάλογα με τις ικανότητες των
μαθητών. Ο Πρίγκιπας Σιντάρτα που έλαβε τον τίτλο Βούδας (Αφυπνισμένος) σύμφωνα
με εκτιμήσεις ιστορικών πέθανε το 486 π.χ., έχει σημασία να αναφέρουμε πως
ουδέποτε αρνήθηκε την καταγωγή του. Ο πόνος οφείλεται στην άγνοια της
πραγματικής φύσης του πνεύματος, ο Βούδας λοιπόν ανακάλυψε μια μέθοδο για την
άρση της άγνοιας, την αφύπνιση. Γι’ αυτό ονομάστηκε Βούδας (Αφυπνισμένος) και η
μέθοδος αυτού Βουδισμός. Είναι όλοι οι άνθρωποι λοιπόν ίδιοι; Όχι ...
Γι' αυτό κι ο Βούδας έδωσε διαφορετικές μεθόδους
(διδασκαλίες) αφυπνίσεως. Για την ακρίβεια 84.000... Υπάρχουν λοιπόν τρεις μεγάλες σχολές: Ο Μικρός Δρόμος (Χιναγιάνα), ο Μεγάλος Δρόμος (Μαχαγιάνα) κι ο Διαμαντένιος Δρόμος (Βατζραγιάνα).
Ο Μικρός Δρόμος (Χιναγιάνα),είναι μια ηθική διδασκαλία κι
απευθύνεται σε αυτούς τους ανθρώπους που μπορούν να αντέξουν έναν απλό ηθικό
κανόνα: μην κάνεις αυτό αυτό κι αυτό και κάνε αυτό κι αυτό κι αυτό.
Ο Μεγάλος Δρόμος (Μαχαγιάνα) έχει να κάνει με τον
μετασχηματισμό διαμέσου της αγάπης. Αγαπώ τα πάντα, βοηθάω τους άλλους και
μετασχηματίζεσαι κι εσύ.
Ο Διαμαντένιος Δρόμος (Βατζραγιάνα)έχει να κάνει με το να
βλέπεις τον δάσκαλο σου ως Βούδα και να θες να γίνεις σαν κι αυτόν. Φυσικά
υπάρχουν ‘’χ’’ παραλλαγές και στις 3 σχολές ανάλογα με το τι ταιριάζει στον
κάθε άνθρωπο.
Ο Βούδας μας διδάσκει για τη σχετική και την απόλυτη ύπαρξη με
έναν τρόπο που συνδέει άμεσα τον Βουδισμό με την καθημερινή μας ζωή. Αυτή η
κατανόηση κάνει την εμπειρία της διαρκούς ευτυχίας εφικτή. Ο Βουδισμός δεν
κηρύττει δόγματα, αντίθετα ενθαρρύνει την κριτική σκέψη. Ο στόχος των διδασκαλιών
του Βούδα είναι η πλήρης ανάπτυξη του έμφυτου δυναμικού του σώματος, του λόγου και
του πνεύματος μας.
Η διανοητική κατανόηση, μέσω των κατάλληλων διαλογισμών
μετατρέπεται σε προσωπική εμπειρία και με πρόσθετες μεθόδους σταθεροποιείται το
αποτέλεσμα που έχει επιτευχθεί. Για τον βουδισμό - όπως και για την επιστήμη -
δεν υπάρχει δημιουργός θεός. Δεν τον χρειάζεται. Το σύμπαν είναι ένα
αυτοπαρατηρούμενο σύστημα. Υπάρχει καθόσον υφίσταται και παρατηρητής.
Η ύλη και η ενέργεια - η ενέργεια και η ύλη - είναι απλές
διακυμάνσεις του κενού. Το κενό δεν είναι κάτι άδειο αλλά οι άπειρες
δυνατότητες. Ο χρόνος και ο χώρος είναι αλληλένδετα. Υπό την έννοια αυτή αφού
δεν υπάρχει κατ' ουσία χώρος ούτε χρόνος υπάρχει. Το χτες δεν υπάρχει, το αύριο
δεν υπάρχει αλλά μόνο το τώρα. Άρα πάει στα σκουπίδια και η εβραϊκή αντίληψη
του γραμμικού χρόνου. Κατ' ουσία ζούμε σε ένα ατελεύτητο ΤΩΡΑ. Τίποτε δεν
χάνεται και τίποτε δεν γεννιέται. Απλά αλλάζουν μορφή. Διαρκώς. Άρα και το
πνεύμα μας δεν χάνεται με τον θάνατο: απλά επαναγεννάται. Κάθε τι έχει ένα
αίτιο και κάθε τι έχει ένα αποτέλεσμα.
Χάλκινο άγαλμα του Βούδα του 1790, το οποίο μετά το τέλος
του Β’ Παγκοσμίου πολέμου ως άλλο ελγίνειο, μεταφέρθηκε από την Ιαπωνία στις
Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής το 1949. Σήμερα το εν λόγω άγαλμα μακριά από τη
πατρώα γη στολίζει το Japanese Tea Garden στο Golden Gate Park που βρίσκεται
στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνια.
Μπορεί να μην κατανοούμε σήμερα τι θα
συμβεί αύριο αλλά σίγουρα εκ των υστέρων μπορούμε να καταλάβουμε τις αιτίες.
Ακόμη κι αν κάτι είναι "ανεξήγητο" είναι γιατί δεν έχουμε τα κατάλληλα
εργαλεία - τώρα - για να το κατανοήσουμε. Η αρχή αυτή ισχύει και στο επίπεδο
του πνεύματος. Αυτό που ήμασταν χτες καθορίζει αυτό που είμαστε σήμερα και αυτό
που είμαστε σήμερα καθορίζει αυτό που θα είμαστε αύριο. Αυτό είναι το κάρμα και
όχι η λέξη πεπρωμένο. Το κάρμα δεν είναι μια τυχαία μοίρα, αλλά το «θα θερίσεις
ότι σπείρεις». Η τελευταία λοιπόν διδασκαλία του ήταν: «Σας τα είπα όλα. Μην
πιστέψετε τίποτε από αυτά αν δεν τα δοκιμάσετε».
Ο Βουδισμός είναι μια
φιλοσοφία που δίνει μεγάλη έμφαση στην άσκηση και μία ψυχολογία η οποία
επεκτείνεται σε πολλές ζωές, είναι η μοναδική ‘’επιστημονική’’ θρησκεία
μπορούμε να πούμε.
Β) Ελληνισμός - Βουδισμός(Greco - Buddhism) Με τον γαλλικό όρο
Greco - Buddhism αναφερόμαστε στην αδιαπραγμάτευτη ιστορική σχέση του
Ελληνισμού και του Βουδισμού. Η επιρροή αυτή του Ελληνισμού στον Βουδισμό κατά
τους ερευνητές έλαβε χώρα πριν, κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Μεγάλου
Αλεξάνδρου αλλά και κατά την βασιλεία του Βασιλιά Μενάνδρου.
1)Πριν τον Μέγα Αλέξανδρο: Η Γκαντάρα ήταν περιοχή υπό την
κατοχή της Περσικής Αυτοκρατορίας των Αχαιμενιδών. Τον 6ο αιώνα π.χ. πριν καν αρχίσει η έλευση του
Μεγάλου Αλεξάνδρου ο Δαρείος ο Α’ εξόρισε κοινότητες Ιώνων. Κατά τον Ηρόδοτο ο
Σκύλαξ Καρυανδεύς ηγήθηκε ερευνητικής ομάδας για λογαριασμό του Δαρείου του Α’
και έγραψε βιβλίο το οποίο αποτέλεσε πηγή πληροφοριών για την περιοχή μέχρι την
μεγαλειώδη εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
2)Η έλευση του Μεγάλου Αλεξάνδρου:
Το 327 π.χ. καταφτάνει στην περιοχή και χωρίζει τον στρατό του σε 2 τμήματα, το
πρώτο με αρχηγό εκείνον κατευθύνεται Βόρεια στην Κοιλάδα του Σουάτ και φτάνει
ορεινά ως την Άορνο Πέτρα (κατά τη μυθολογία υπήρξε το μέρος το οποίο ο Ηρακλής
δεν μπόρεσε να κατακτήσει).Το δεύτερο τμήμα με αρχηγό τον Ηφαιστίωνα
κατευθύνθηκε προς την Γκαντάρα φτάνοντας μέχρι τον Ινδό ποταμό και περνώντας
απέναντι καταλαμβάνοντας ειρηνικά την περιοχή. Κατά τα 270 π.χ. και μετά το
θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην περιοχή εγκαταστάθηκαν ξένα φύλα υπό την
βασιλεία του γνωστού Βασιλιά Ασόκα ο οποίος έκανε επισήμως την Γκαντάρα κέντρο
του Βουδισμού. Εκεί χτίστηκαν και τα πρώτα βουδιστικά μοναστήρια τα οποία
παραμένουν μέχρι σήμερα σημαντικά μνημεία. Όταν στα 190 π.χ. οι Έλληνες της
Βακτριανής κατέκτησαν την περιοχή και επεκτάθηκαν από το σημερινό Τουρκεστάν, Βόρειο
Αφγανιστάν ως τη Βορειοδυτική Ινδία και το Κασμίρ καταλαβαίνουμε πόσο
καθοριστική υπήρξε η επίδραση του Ελληνισμού - Βουδισμού. Μια σχέση αμφίδρομη.
3)Η Βασιλεία του Μενάνδρου: Ο Βασιλιάς Μένανδρος, ο μόνος
συνεχιστής του οράματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου άπλωσε την εξουσία του ως τα
Ιμαλάϊα και την κοιλάδα του Γάγγη, στη σημερινή Πάτνα (η αρχαία Παλιβόθρα). Η
βασιλεία του υπήρξε ισχυρή και άφησε το δικό της βαθύ στίγμα. Εκεί ο Μένανδρος
μυήθηκε στον Βουδισμό τον οποίο εμπλούτισε με την Ελληνική φιλοσοφία. Οι
Βουδιστές τον ανακήρυξαν άγιο και η Ελληνοβουδιστική τέχνη της Γκαντάρα πέρασε
από την Κίνα έως την Ιαπωνία(!). Ο Μένανδρος πέρασε στην ινδική παράδοση με την
ονομασία Μίλιντα. Στα βάθη της Κεντρικής Ασίας υπάρχει μια πόλη ονόματι Thermes
(Θέρμη) η οποία μέχρι και σήμερα διατηρεί Ελληνικά έθιμα όπως επίσης υπάρχουν
και πολλά ευρήματα που βρέθηκαν σε παναρχαίο Βουδιστικό μοναστήρι που
αποδεικνύουν τον υπέρτατο δεσμό μεταξύ Ελληνισμού - Βουδισμού.
Καταλαβαίνουμε
πως δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως η γέννηση του Βουδισμού έγινε μέσα από τις
πιο αρχαίες και ιερές γραφές που υπάρχουν σήμερα στον κόσμο: τις Βέδες. Οι
Βέδες εμπεριέχουν μυστικιστικές - κοσμογονικές περιγραφές και αποτελούν μια
ολιστική θεώρηση του ανθρώπου, του Σύμπαντος και τις σχέσεις του με αυτές. Οι
Βέδες έχουν ηλικία περίπου τα 5.000 χρόνια και στην κοσμογονία τους βρίσκουμε
ονομασίες οι οποίες διόλου τυχαίες δεν είναι, από τον Δία Πατέρα, την Εστία (με
άθικτη την ονομασία!), τον Ηρακλή όπου αποτελούν με άλλες ονομασίες μέρος της
μυθολογίας των Βορειοευρωπαϊκών λαών. Ο Κρίσνα, η Κάλι οι θεότητες του Ινδουισμού
είναι Λευκοί άνθρωποι και πάει λέγοντας ...
«Όταν το βόδι της φωτιάς κινείται πάνω σε τροχούς και το
σιδερένιο πουλί πετάει παντού, όταν οι Θιβετιανοί θα έχουν απλωθεί σαν μυρμήγκια
σ' όλο το κόσμο, το Ντάρμα θα έρθει στη χώρα των λευκών ανθρώπων»
Guru Rinpoche, 1250 χρόνια πριν.
Κλείνοντας θα πρέπει να
αναρωτηθούμε αν αυτή η διακοπή Ελληνισμού - Βουδισμού έπρεπε να συνεχιστεί και
αν ναι πως θα ήταν μια εφικτή επανασύνδεση μας.
«Κι αν από το 1 για να φτάσουμε στο 2 χρειαστούν 1000
χρόνια, εμείς αν χρειαστεί θα περιμένουμε άλλα χίλια ...»
(Αφιερωμένο στην
Κατερίνα Ι. - Εις το επανιδείν)