του Κωνσταντίνου
Σπέρα
Για παραπάνω
από 20 χρόνια έξυπνα κατασκευασμένοι εκρηκτικοί μηχανισμοί στέλνονταν σποραδικά
σε υμνητές, αλλά και οπαδούς, της τεχνολογικής ‘’προόδου’’ και ‘’εξέλιξης’’, ακόμη και σε μικρές εταιρείες
υλοτομίας, που δρούσαν ανεξέλεγκτα.
Ο ‘’δράστης’’ αποκλήθηκε από το F.B.I., UN.A.BOMBER,
λόγω της αποστολής βομβών σε πανεπιστημιακούς χώρους, κυρίως σε σχολές
προγραμματισμού και άλλων σχετικών με τις νέες τεχνολογίες, καθώς και λόγω μιας
αποτυχημένης προσπάθειας βομβιστικής επίθεσης σε αεροπλάνο, στο γενικότερο
σχεδιασμό για το σαμποτάζ, όχι μόνο των πανεπιστημιακών φορέων, που προήγαγαν
την εκφαινόμενη, ήδη από τότε, αναβαθμισμένη και εκκοσμικευμένη θρησκεία της
προόδου, αλλά και γενικότερων δομών του συστήματος.
Ένοχος
κρίθηκε για τις επιθέσεις ο Ted Kaczynski, γεννηθείς τον Μάιο του 1942, ο οποίος προτού συλληφθεί τον
Απρίλιο του 1996 από ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις με την συνδρομή του F.B.I.,
έξω από την καλύβα του στο Lincoln της Montana των Η.Π.Α., την
οποία είχε φτιάξει μόνος του, είχε καταφέρει να αναγκάσει απειλώντας τον αστικό
τύπο της εποχής, να δημοσιεύσουν, το 1995, το Μανιφέστο του με τον
χαρακτηριστικό τίτλο: «Η Βιομηχανική Κοινωνία και το Μέλλον της».
Theodore
J.Kaczynski, Η Βιομηχανική Κοινωνία και το Μέλλον της, μετ. Σωτήρης Γιαννέλης,
εκδ.Έξοδος
Επηρεασμένος κυρίως από τον ριζοσπάστη
φιλόσοφο Jacques Ellul, τον επαναστάτη στοχαστή Friedrich Nietzsche και αρκετούς άλλους μη ‘’πολιτικά
ορθούς’’ διανοούμενους, αλλά και μελετώντας εξονυχιστικά κάθε πλευρά του
τεχνολογικού συστήματος και πως επιδρά αυτό στις ανθρώπινες ζωές και
συμπεριφορές, άφησε πίσω του ένα κείμενο απεριόριστης σαφήνειας και σημασίας
για την κατανόηση της Βιομηχανικής Κοινωνίας!
Μέσα στο κείμενο αυτό, το οποίο συνοπτικά θα
παρουσιάσουμε, αναφέρεται στο πως μέσα στην σύγχρονη κοινωνία όπου επικρατούν
τα τεχνολογικά μέσα, από τις έμφυτες παρορμήσεις του ανθρώπου που είναι τρείς,
δηλαδή: 1) αυτές που ικανοποιούνται με ελάχιστη προσπάθεια, 2) αυτές που
ικανοποιούνται με σοβαρή προσπάθεια, 3) αυτές που δεν ικανοποιούνται με όση
προσπάθεια και αν καταβληθεί, ισχυροποιούνται μόνο αυτές της 1 και της 3
κατηγορίας.
Έτσι βλέπουμε ελεύθερη διακίνηση αγαθών και εμπορευμάτων, τα οποία
αποτελούν ενός είδους πρωτόγονων Τοτέμ ή μαγικών Φετίχ, όπως θα έλεγε και ο
Μαρξ, για την άμεση ικανοποίηση των αναγκών και ταυτόχρονα μια συνεχή έλλειψη
ικανοποίησης των βασικών αναγκών του ανθρώπου, καθότι η παραγωγή προιόντων και
αγαθών είναι συνεχής και ακόμη και ο τρόπος συμπεριφοράς υπάγεται κάτω από τα
υφάδια της αγοράς και της μόδας της εποχής, η οποία μεταβάλλεται γοργά ...
Αντίθετα η διαδικασία απόκτησης δύναμης, που
είναι μια εγγενής κατάσταση στον άνθρωπο, με σκοπό την αυτάρκεια και την
ελευθερία του, βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στην παρόρμηση δεύτερης
κατηγορίας, σε αυτήν δηλαδή που ικανοποιείται μετά από έντονη και σοβαρή
προσπάθεια ... Αυτή η διαδικασία είναι μια νησίδα ελευθερίας τόσο συνειδησιακή
όσο και υλική για τον άνθρωπο που την εφαρμόζει. Ο ίδιος ο συγγραφέας μάλιστα
εφάρμοσε αυτήν του την αρχή, όταν εγκαταλείποντας την πανεπιστημιακή του θέση,
που κατείχε επάξια από νεαρή ηλικία, στο Harvard, κατέφυγε στην πυκνόφυτη περιοχή, όπου θα ζούσε για τις
επόμενες δεκαετίες μέχρι την σύλληψή του, μαθαίνοντας να συντηρείται και να
επιβιώνει, κυριολεκτικά μόνος του ενάντια στις άγριες δυνάμεις της φύσης.
Βέβαια ο ίδιος ο Kaczynski δεν κατέφυγε ποτέ στην ανάξια και
παιδαριώδη αντίληψη της αριστερίζουσας τάσης κάποιων οικολόγων, οι οποίοι δεν
κατάλαβαν ποτέ, κατά αυτόν, ότι το τέλος του πολιτισμού δεν θα σήμαινε μια νέα ‘’χαρούμενη κοινωνία’’, όπως νόμιζαν
αυτοί, αλλά μια απότομη και δραματική μείωση του πληθυσμού και απότομη πιθανή
έλλειψη ακόμη και των βασικών αγαθών. Επίσης σε αντίθεση με αυτούς και άλλους
οπαδούς μιας πιο "αναρχοπριμιτιβιστικής" αντίληψης δεν είχε αυταπάτες πάνω
στο τι χρειάζεται ένας άνθρωπος για να επιβιώσει στην φύση και να σκληραγωγηθεί,
ώστε να απαγγιστρωθεί από τον σύγχρονο κόσμο.
Επιπροσθέτως για αυτόν οι σύγχρονοι θιασώτες του αριστερισμού και του
δικαιωματισμού είναι ένα σύνολο ατόμων που ανήκουν κατά κύριο λόγο στην αστική
κοινωνία, και μάλιστα στο πιο βολεμένο κομμάτι της, και εμφορούμενοι από χαμηλή
αυτοεκτίμηση και άλλα κόμπλεξ (π.χ.κατωτερότητας), προσπαθούν με πρόφαση τα
δικαιώματα των πάσης φύσεως και μορφής μειονοτήτων, να τα καλύψουν,
μεταφέροντας την προσωπική τους μειονεξία και διάθεση ψευδοεπαναστατικότητας σε επίπεδο πολιτικό και κοινωνικό. Επίσης δεν ξεχνάει την άλλη πλευρά και κατακεραυνώνει
καίρια τους συντηρητικούς, οι οποίοι αν και δηλώνουν ενάντιοι, όπως πάντοτε
εξάλλου, στην όποια αλλαγή ξερογλύφονται με την όποια ιδέα ‘’ανάπτυξης’’, όταν
τους δίνεται στο πιάτο, αποδεικνύοντας πόσο κίβδηλοι είναι οι πάσης υφής
υμνητές των "παραδοσιακών αξιών" ...
Σε αυτά τα πλαίσια δηλώνει αντίθετος σε όλους
αυτούς και ‘’Αναρχικός’’, με την έννοια του ανθρώπου που είναι αριστοκρατικά
ενάντια και πέρα από την μάζα των ψεύτικων και των δειλών, αλλά ταυτόχρονα πέρα από το σύστημα και της δομές
του. Όχι όμως, με ημίμετρα και υλικές αποδοχές από αυτό, όπως ονειρεύονται
ακόμη και τώρα πολλοί σύγχρονοι ‘’οπαδοί’’ της Aναρχίας,
που απλά τσιμπολογούν σαν ύαινες, λόγω μόδας, μια λέξη και μια σημασία που
κάποτε υιοθετήθηκε από πρωτοΦασίστες και πρωτοΕθνικοσοσιαλιστές μέχρι και μέλη
του πνευματικού κινήματος της ‘’Συντηρητικής Επανάστασης’’, όπως ο Ernst Junger,
και τους δικούς μας αριστοκράτη αναρχικό Μικέλη Άβλιχο και τον ‘’αριστερό’’
Εθνικοσοσιαλιστή Γιώργο Βεντούρη, σαν μορφή αντιεξουσιαστικής εξέργεσης ενάντια
στον σύγχρονο Κόσμο !
Τέλος έχοντας σκιαγραφήσει τις βασικές αρχές
του Μανιφέστου, έχει ενδιαφέρον να ειπωθεί ότι πάνω σε αυτές κινούνται και άλλα
έργα του (π.χ. στα υπόλοιπα κείμενα του στο συλλογικό τόμο: Technological
Slavery: The collected writings of Theodore J.Kaczynski, a.k.a. ‘’Unabomber’’
και στο Anti-Tech Revolution: Why and
How), στα οποία προσθέτει και τις μορφές πρακτικής και οργανωτικής αντίστασης
των πραγματικά Επαναστατημένων Ατόμων ενάντια στο Τεχνολογικό Σύστημα.
Επίσης εξίσου ενδιαφέρον έχει ότι τα
περισσότερα δημοσιευμένα έργα ή κείμενα του τα συνέγραψε στην υψίστης ασφάλειας φυλακή
στην πόλη Florence του Colorado, όπoυ κρατείται μέχρι σήμερα, όπως και άλλα ανέκδοτα κείμενά του,
όπως το αυτοβιογραφικό Truth versus Lies,
και άλλα που δυστυχώς πουλήθηκαν σε ιδιώτες, όπως αποφάσισαν οι δικαστικές
αρχές παράνομα και ενάντια στην θέλησή του. Ιδιαίτερο δε ενδιαφέρον έχουν οι
επιστολές του, στις οποίες περιγράφεται η όλη σκευωρία των δικηγόρων και της οικογένειας
του εναντίον του, καθώς και η επαφή του, εντός της φυλακής, με τους σχεδιαστές
και πρωτεργάτες της βομβιστικής επίθεσης στους Δίδυμους Πύργους και στην
Oklahoma αντίστοιχα: Ramzi Yousef και Timothy McVeigh.