του Λοθάριου
Στις 21.05 χάσαμε έναν μεγάλο Ευρωπαίο μαχητή, ιστορικό και
διανοητή! Ο Dominique Venner στις 4μμ αυτοκτόνησε στον καθεδρικό ναό της
Παναγίας των Παρισίων, μπροστά στον βωμό! Η θυσία του μακράν του να αποτελεί
πράξη απελπισίας, ήταν μια ύστατη θυσία έναντι των ιδανικών στα οποία αφιέρωσε
τη ζωή του, συνέχεια και συνέπεια της ηθικής την οποία πάντα επέδειξε μέσα από
τις μάχες του και τους στοχασμούς του! Ήταν κυρίως μια Θυσία η οποία είχε ως
στόχο την αφύπνιση των σύγχρονων Γάλλων και Ευρωπαίων απέναντι στην καταστροφή
του πολιτισμού μας. Ο Dominique Venner έδωσε εχτές την τελευταία του μάχη, με
το όπλο στο χέρι, για την υπεράσπιση της Γαλλίας και κυρίως της Μεγάλης μας
Πατρίδας της Ευρώπης, στην αναγέννηση της οποίας δεν έπαψε ποτέ να πιστεύει και
την οποία θεωρούσε ως το υπέρτατο πεπρωμένο μας!
Στο τελευταίο του γράμμα εξήγησε τους λόγους που τον
οδήγησαν σε αυτό το διάβημα και σφράγισε έτσι την ηρωική συνέπεια μιας
ολόκληρης ζωής:
«Είμαι σώματι και πνεύματι υγιής και γεμάτος από την
αγάπη της γυναίκας μου και των παιδιών μου. Αγαπώ τη ζωή και δεν περιμένω
τίποτα πέρα απ' αυτήν, παρέχων την διαιώνιση
της φυλής και του πνεύματός μου. Ωστόσο, στο δειλινό αυτής της ζωής, μπροστά
στους τεράστιους κινδύνους για την γαλλική και ευρωπαϊκή μου πατρίδα,
αισθάνομαι το καθήκον να δράσω όσο έχω ακόμα τη δύναμη. Αισθάνομαι αναγκαίο το
να θυσιαστώ για να σταματήσει ο λήθαργος που μας βαραίνει. Προσφέρω ότι
απομένει απ' τη ζωή μου στοχεύοντας σε μια διαμαρτυρία και μια θεμελίωση.
Διαλέγω ένα εξαιρετικά συμβολικό μέρος, τον καθεδρικό της Παναγίας των Παρισίων
τον οποίο σέβομαι και θαυμάζω, αυτόν ο οποίος χτίστηκε από την ευφυΐα των
προγόνων μου πάνω σε αρχαιότερους λατρευτικούς τόπους και που θυμίζει την
πανάρχαια καταγωγή μας.
Τη στιγμή που τόσοι και τόσοι άνθρωποι γίνονται δούλοι
της ζωής τους, η χειρονομία μου ενσαρκώνει μια ηθική της θέλησης. Αυτοκτονώ
προκειμένου να αφυπνίσω τις κοιμισμένες συνειδήσεις. Εξεγείρομαι ενάντια στη μοιρολατρία.
Εξεγείρομαι ενάντια στα ψυχικά δηλητήρια και ενάντια στις ασυγκράτητες ατομικές
επιθυμίες που καταστρέφουν τα ταυτοτικά μας ερείσματα και κυρίως της οικογένειας,
ενδόμυχη βάση του πολυχιλιετούς πολιτισμού μας. Ενώ υπερασπίζομαι την ταυτότητα
όλων των λαών στον τόπο τους, εξεγείρομαι επίσης ενάντια στο έγκλημα που
στοχεύει στην αντικατάσταση των πληθυσμών μας.
Δεδομένου ότι ο κυρίαρχος λόγος δεν δύναται να βγει από
τα τοξικά του διφορούμενα, οι Ευρωπαίοι είναι αυτοί που πρέπει να βγάλουν τα
συμπεράσματά τους. Έλλειψη μιας ταυτοτικής θρησκείας με την οποία θα μπορούσαμε
να δεθούμε μοιραζόμαστε τουλάχιστον από την εποχή του Ομήρου μια ιδιαίτερη
μνήμη, κατάθεση όλων αυτών των αξιών πάνω στις οποίες θα πρέπει να θεμελιωθεί η
μελλοντική μας σε ρήξη με την μεταφυσική του απεριορίστου, ολέθρια πηγή όλων
των σύγχρονων παρεκτροπών.
Ζητώ συγγνώμη εκ των προτέρων από όλους αυτούς που ο
θάνατός μου θα κάνει να υποφέρουν, πρώτα απ' όλα στη γυναίκα μου, στα παιδιά
μου, στα εγγόνια μου, όπως και από τους φίλους μου και τους έμπιστους μου.
Όμως, όταν το σοκ της οδύνης θα έχει καταλαγιάσει, δεν αμφιβάλω καθόλου ότι και
οι μεν και οι δε θα κατανοήσουν την έννοια της χειρονομίας μου και θα μετουσιώσουν
τον πόνο τους σε υπερηφάνεια. Τους εύχομαι να καταφέρουν να διαρκέσουν. Θα
βρουν στα πρόσφατα γραφόμενα μου το προοίμιο και την εξήγηση της χειρονομίας
μου»
Όμως ποιός ήταν ο Dominique Venner ; Γεννημένος στις 16
Απριλίου του 1935 στο Παρίσι υπήρξε υιός ενός αρχιτέκτονα μέλους του «Parti Populaire Français», του Γαλλικού Φασιστικού
κόμματος που είχε ιδρύσει ο επαναστάτης μεταλλεργάτης και πρώην κομμουνιστής Jacques
Doriot. Από μικρή ηλικία θα αισθανθεί τον θαυμασμό για τα ηρωικά ιδανικά, και
στο αυτοβιογραφικό του έργο «Le coeur rebelle» περιέγραφε μεταξύ άλλων την
ιστορία της πρώτης του απόπειρας να καταταγεί στην θρυλική «Λεγεώνα των Ξένων»
όντας ακόμα έφηβος. Όταν ήταν μόλις 14 χρόνων έφυγε από το σπίτι του με σκοπό
να πάει στην Αλγερία και να γνωρίσει μια περιπετειώδη ζωή μακριά από την
μονοτονία του σχολίου.
Θα έφτανε τελικά μέχρι την Κορσική, όπου οι αστυνομικοί
θα τον ανακάλυπταν για να τον γυρίσουν πίσω στους δικούς του. Φεύγοντας είχε
πάρει μαζί του ένα περίστροφο, το οποίο έσφιγγε στο στήθος του και που οι
αστυνομικοί δεν ανακάλυψαν ποτέ, αργότερα θα έγραφε: «Το γεγονός ότι ήμουν
(...) οπλισμένος μέσα σ' αυτόν τον εχθρικό χώρο, με γέμιζε με ένα μεθυστικό
συναίσθημα ελευθερίας και εκδίκησης. Έκτοτε έπεσαν στα χέρια μου άλλα όπλα,
κανένα όμως δεν έκανε το αίμα μου να κυλάει τόσο γρήγορα». Αργότερα θα μπει στη
στρατιωτική σχολή του Rouffach στην Αλσατία και το 1956 θα πολεμήσει στην
Αλγερία, σε μια από τις επίλεκτες μονάδες των αλεξιπτωτιστών (les paras) μέχρι
τον Οκτώβριο του ιδίου έτους. Το ταραγμένο φθινόπωρο του ‘56 θα τον βρει στο Παρίσι. Ήταν η εποχή της ηρωικής
εξέγερσης του Ουγγρικού λαού και της πάλης του ενάντια στα σιδερόφρακτα Σοβιετικά
στρατεύματα.
Ο Dominique
Venner
θα συμμετάσχει, όντας ήδη μέλος της Εθνικιστικής οργάνωσης «Jeune Nation» του
Pierre Sidos, στην λεηλασία των γραφείων του Γαλλικού Κομμουνιστικού Κόμματος
ως ένδειξη συμπαράστασης στο μαρτύριο της Ουγγαρίας. Το Νοέμβριο θα λάβει μέρος
στην ίδρυση του «Parti Nationaliste»
και θα αποτελέσει ενεργό μέλος του λαϊκού κινήματος της 13ης Μαΐου και θα πρωτοστατήσει και στον αγώνα των
μητροπολιτικών δικτύων του OAS (οργάνωση μυστικού στρατού) κατά τα γεγονότα της
Αλγερινής ανεξαρτησίας η οποία αποτέλεσε το δράμα για ένα εκατομμύριο Γάλλους
και Ευρωπαίους της Βορείου Αφρικής. Η πολιτική του δράση θα του στοιχίσει μια
περίοδο φυλάκισης κατά την διάρκεια της οποίας θα κάνει τον απολογισμό των
εμπειριών του και θα αναθεωρήσει πολλές από τις απόψεις του. Θα εξηγούσε
αργότερα ότι η φυλακή αποτελεί για έναν αγωνιστή μια από τις πολυτιμότερες
εμπειρίες.
Μετά την αποφυλάκιση του θα επιχειρήσει τον ιδεολογικό
και θεωρητικό επανεξοπλισμό του εθνικιστικού κινήματος και τον προσανατολισμό
του προς μια ευρωπαϊκή κατεύθυνση. Το 1962 θα γράψει το κείμενο «Για μια θετική
κριτική» μέσα στο οποίο ασκούσε κριτική στην μέχρι τότε τακτική της «εθνικής
δεξιάς» και έκανε τον διαχωρισμό μεταξύ εθνικών ή εθνικοφρόνων και … εθνικιστών.
Το κείμενο αυτό θα αποτελούσε βασική αναφορά στο ιδεολογικό οπλοστάσιο του
Ριζοσπαστικού Εθνικισμού καθώς προέτασσε τον τύπο του Πολιτικού Στρατιώτη και
έθετε τις βάσεις για την δημιουργία μιας επαναστατικής εθνικιστικής οργάνωσης
στελεχών.
Θα υπάρξει ο ιδρυτής του περιοδικού «Europe - Action» το 1963 το οποίο επίσης
θα αφήσει εποχή και θα ανοίξει μια νέα περίοδο στην ιδεολογικοπολιτική ζωή του
εθνικιστικού και ευρωπαϊκού κινήματος. Το 1969 θα συμμετάσχει στην ίδρυση του «GRECE»
(Νέα Δεξιά) αλλά και στον σχηματισμό του «Ινστιτούτου Δυτικών Μελετών». Κατά τα
μέσα της δεκαετίας του ‘70 ο Dominique Venner θα αφήσει κάθε ενεργό δράση για
να αφιερωθεί στην ιστορία και στον στοχασμό πάνω στην πορεία και το πεπρωμένο
του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Θα αφήσει πίσω του ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο το
οποίο περιλαμβάνει πολλές δεκάδες τίτλους πάνω στην ιστορία των όπλων, των
επίλεκτων σωμάτων, σημαντικών θεμάτων της ευρωπαϊκής ιστορίας και παράδοσης. Θα
καθοδηγήσει δύο ιστορικές επιθεωρήσεις την «Enquête sur l'histoire» τη δεκαετία
του 90' και την «Nouvelle Revue d'Histoire» από το 2002 και μετά, οι οποίες θα
αφήσουν εποχή.
Υπήρξε προσωπικός φίλος και βιογράφος του μεγάλου Γερμανού συγγραφέα Ernst
Jünger ο οποίος αναφέρει μάλιστα τον Dominique Venner στο προσωπικό και
λογοτεχνικό του ημερολόγιο και του αφιερώνει τους τελευταίους του στοχασμούς
λίγο πριν πεθάνει. Μια δυνατή φιλία είχε ενώσει τους δυο άντρες οι οποίοι είναι
ως κοινά του στοιχεία την πολεμική εμπειρία και την αγάπη για τις ηρωικές αξίες
(ο Ernst Jünger το είχε «σκάσει» από το σπίτι του σε νεαρή ηλικία για να
καταταγεί στη Λεγεώνα πράγμα το οποίο και έκανε - βλέπε το βιβλίο του
Afrikanische Spiele 1936 -) , μια επαναστατική νιότη (είχαν υπάρξει και οι δύο
Επαναστάτες Εθνικιστές), η ίδια μύχια αγάπη για την Ευρώπη και ένα ανώτερο
αριστοκρατικό πνεύμα (ο Ζαν Πωλ Σαρτρ είχε γράψει για τον Jünger «(...) στο
πρόσωπο του μισώ τον αριστοκράτη».
Ορισμένα απ' τα πιο βασικά του έργα ήταν τα εξής: «Μπάλτικουμ:
στο Ράιχ της ήττας, ο αγώνας των ελευθέρων σωμάτων 1918 - 1923» (1974),
εμπνευσμένο από τα έργα του μεγάλου Γερμανού εθνικιστή συγγραφέα και πρώην
μαχητή των Freikorps, Ernst Von Salomon (με τον οποίο επίσης είχε επαφές και
τον είχε συναντήσει), το οποίο θα επανεκδοθεί αργότερο με τον τίτλο «Ιστορία ενός
Γερμανικού Φασισμού». Άλλα έργα του ήταν «Ο λευκός ήλιος των ηττημένων η εποποιία
των νοτίων και ο αποσχιστικός πόλεμος» 1975, «Ιστορία του Κόκκινου Στρατού» 1981,
έργο που βραβεύτηκε από την Γαλλική ακαδημία και επανεκδόθηκε αργότερα με τίτλο
«Οι Λευκοί και οι Κόκκινοι, ιστορία του Ρωσικού εμφυλίου πολέμου», «Η
εξεγερμένη καρδιά» 1994 αυτοβιογραφικό έργο, μια πραγματική κατάθεση ψυχής,
«Γκέτυσμπουργκ» 1995, «Κριτική ιστορία της Αντίστασης» 1995, «Ιστορία της
(γαλλογερμανικής) Συνεργασίας» 2000, μνημειώδες έργο πάνω στην ιστορία των
Γαλλικών Φασιστικών, Εθνικιστικών και Εθνικοσοσιαλιστικών κινημάτων, εντύπων
και προσωπικοτήτων που πίστεψαν στην ιδέα της νέας Ευρώπης με ταυτόχρονη οξεία
κριτική του Χιτλερισμού, «Ιστορία της τρομοκρατίας» 2002, «Ιστορία και παράδοση
των Ευρωπαίων, 30.000 χρόνια ταυτότητας», έργο βασισμένο στην αναζήτηση των
ριζών και των προτύπων του ευρωπαϊκού πνεύματος, μεταξύ των οποίων πρωτεύοντα
ρόλο έπαιζαν για τον Venner τα ομηρικά έπη «τα δικά μας ιερά βιβλία», «Ντε Γκωλ
το μεγαλείο και το τίποτα» δοκίμιο 2004,
«Ο αιώνας του 1914 - Ουτοπίες, πόλεμοι και επαναστάσεις στον 20ο αιώνα»
2006, «Ernst Jünger» 2009, βιογραφικό δοκίμιο πάνω στη ζωή και το έργο του
μεγάλου διανοητή σε συνάρτηση με έναν ιδιαίτερο στοχασμό πάνω στο πεπρωμένο της
Ευρώπης, «Η σύγκρουση της ιστορίας, θρησκεία, μνήμη, ταυτότητα» 2011, «Το
απρόβλεπτο στην ιστορία 13 υποδειγματικές δολοφονίες» 2012, ενώ επίκειται να
βγει και ένα μεταθανάτιο έργο με τίτλο «Σαμουράι της δύσης το εγκόλπιο των
ανυπότακτων».
Ο Dominique Venner πέθανε όπως έζησε, αγέρωχος, σαν την
εικόνα του εξεγερμένου ιππότη που αψηφά τον θάνατο την οποία θαύμαζε τόσο πολύ,
ο Dominique Venner πέθανε με το όπλο στο χέρι αφήνοντας έναν κόσμο ο οποίος
ήταν πλέον πολύ στενός και πνιγηρός για ανθρώπους σαν κι αυτόν!
Σε χαιρετώ κι
εγώ Σύντροφε απ' την πλευρά μου και δεν θα ξεχάσω ποτέ τα λόγια που μου είπες
όταν σε συνάντησα εδώ και καιρό στο Παρίσι: «L' avenir nous appartient!» (Το
μέλλον μας ανήκει) όπως κρατώ ακόμα σαν κόρη οφθαλμού την αφιέρωση που μου
έκανες σε ένα απ' τα βιβλία σου «Préparez ce réveil» (Προετοιμάστε αυτήν την αφύπνιση
- της Ευρώπης -). Κάποτε σε ευχαρίστησα για όλα όσα έδωσες στη γενιά μας με το έργο σου, σήμερα
μας απέδειξες ότι υπάρχουν ακόμα Μαχητές που πιστεύουν στα λόγια τους, με τον
θάνατο σου μας έδειξες ότι η Ελπίδα μένει Ζωντανή κι ότι όσο υπάρχουν άνθρωποι
που θυσιάζονται η Ευρώπη θα Ζει!
Με τον θάνατο σου δεν μας άφησες άλλο δρόμο
από την Μάχη και την Νίκη, αλλά ακόμα κι αν χρειαστεί να πέσουμε κάπου θα είναι
για όσα μας δίδαξες εσύ και όσα σφράγισες με το αίμα σου!
Το αφιέρωμα σου πάνω στον Ευρωπαίο διανοούμενο Venner συνθετικό και καλά δομημένο. Μου άρεσε και το "ξεσήκωσα". Υπάρχει όμως ένα σημείο στο κείμενο που μοιάζει αμφιλεγόμενο και το οποίο αν δεν διευκρινιστεί ικανοποιητικά μπορεί να δημιουργήσει, αν δεν έχει ήδη δημιουργήσει, μια κάποια σύγχυση ανάμεσα στους αναγνώστες μας κάποιοι από τους οποίους άκουσαν το όνομα του Venner για πρώτη φορά τώρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναφερόμενος στα έργα του και πιο συγκεκριμένα στο Histoire de la Collaboration (suivi des dictionnaires des acteurs, partis et journaux), επισημαίνεις ότι ο συγγραφέας ασκεί μέσα σ΄αυτό οξεία κριτική στο χιτλερισμό.
Αν ισχύει κάτι τέτοιο μπορούμε να έχουμε μια ιδέα για τους λόγους που τον οδήγησαν σε παρόμοια συμπεριφορά; Σ΄ευχαριστώ προκαταβολικά για το χρόνο που θα μου διαθέσεις.
''Ο Στάουφενμπεργκ ρίχτηκε με την θέλησή του σε μια θυσιαστική πράξη για να αποδείξει ότι η ''ηρωϊκή και μυστική Γερμανία'', την οποίας ήταν η ενσάρκωση, καταδίκαζε ηθικά όλες τις βρωμιές του χιτλερικού καθεστώτος και καλούσε στην οικοδόμηση μιας άλλης Γερμανίας που δεν θα είχε καμιά σχέση με την μελλοντική Bundesrepublik που επεβλήθηκε από τους αμερικανούς νικητές. Δεν ήταν μια αυτοκτονία με την κυριολεκτική έννοια του όρου, όμως δεν απείχε και πάρα πολύ. Ήταν ένας τρόπος να αψιφήσει την μοίρα και τον ίδιο το θάνατο. Κάτι στο οποίο και επέτυχε πλήρως.''
ΔιαγραφήΝτομινίκ Βενέρ: ''Le choc de l'histoire'' εκδόσεις ''Via romana'', Παρίσι 2011, σελ: 57-58
Πρώτα απ'όλα να ξεκαθαρίσω κάτι σχετικά με διάφορα ερωτήματα που απευθύνθηκαν στην συντακτική ομάδα του ΜΚ σχετικά με την αναφορά μου στην κριτική του Βενέρ στον Χίτλερ. Ορώτα απ'όλα δεν έγραψα ότι ο Βενέρ ήταν ''αντιχιτλερικός'' αλλά ότι άσκησε οξεία κριτική στον χιτλερισμό. Επίσης η κριτική στον χιτλερισμό δεν είναι συμπεριφορά αλλά στάση διότι δεν είναι ούτε ατόπημα, ούτε αμάρτημα το να μην είναι κανείς ''χιτλερικός''. Ο Ντομινίκ Βενέρ υπήρξε πάντα αντικειμενικός και στα έργα του τήρησε πάντα μια ειλικρινή στάση απέναντι στην ιστορία του ΙΙΙου Ράιχ και αναγνώρισε τα πρωτερήματα του Χίτλερ και κυρίως την ενέργειά του και τις ηγετικές του ικανότητες. Άσκησε κριτική στην ιδεολογία του χιτλερικού εθνικο-σοσιαλισμού την οποία χαρακτήρισε πχ. Στο έργο του ο ''Αιώνας του 1915'' ως ρατσιστικό ντετερμινισμό, επιστημονιστική προχειρότητα (bricolage scientiste), ''άλλο ιστορικό υλισμό'' (autre matérialisme historique), προϊόν του δαρβινισμού και τον συνέκρινε με τον εξίσου ντετερμινιστικό μαρξισμό. Σας παραπέμπω στο κεφάλαιο 6 La naissance d'un chef και πιο συγκεκριμένα στα 3 τελευταία υποκεφάλαια όπου κάνει και την κριτική του χιτλερισμού. Στο κεφάλαιο 9 του ιδίου βιβλίου η κριτική στον Χίτλερ συνεχίζεται σελ. 292 υπάρχει υποκεφάλαιο με τίτλο ''Le fossoyeur du ''réveil aryen'' ''στο οποίο ασκήται κριτική στην ευρωπαϊκή πολιτική του Χίτλερ που κάθε άλλο παρά ωφέλησε την ευρωπαϊκή ιδέα. Οι κριτικές στον Χίτλερ γενικά είναι πολλές, αφορούν ακόμα τον παράλογο αντισλαβισμό του χιτλερισμού και την άτοπη στάση των Γερμανών έναντι του στρατηγού Βλάσοφ. Την ίδια κριτική από ευρωπαϊκή σκοπιά κάνει ο Βενέρ και μέσα από το βιβλίο του ''Histoire de la Collaboration'' δεδομένου ότι το βιβλίο αυτό δεν έχει ως αντικείμενο τον Χίτλερ αλλά την γαλλο-γερμανική συνεργασία σε πολλά σημεία ασκεί κριτική στην έλλειψη εμπιστοσύνης του Φύρερ στην ευρωπαίκή ιδέα θα δώσω χαρακτηριστικά τις σελίδες 423-424 του υποκεφαλαίου ''Les illusions dune internationale fasciste'' όπου περιγράφεται η μεγάλη απογοήτευση των ευρωπαίων φασιστών από την στάση του Χίτλερ. Ακόμα στο δοκίμιό του πάνω στον Ernst Jünger αναφέρει ακόμα την μετέπειτα αποστροφή του μεγάλου γερμανού συγγραφέα γι'αυτό που είχε γίνει ο εθνικο-σοσιαλισμός. Το 2009 τον Γενάρη του 2009 μέσα από το τεύχος 40 της Nouvelle Revue d'Histoire έγραψε ένα εξαιρετικό άρθρο στην μνήμη του συνταγματάρχη Κλάους Φον Στάουφενμπεργκ, παραθέτοντας ολόκληρη την διαθήκη του Γερμανού αριστοκράτη αξιωματικού. Να θυμίσω ότι ο Στάουφενμπεργκ υπήρξε ένας ηωϊκός αγωνιστής των Afrikakorps παρολίγον να κοπεί στα δύο από τις ριπές συμμαχικού καταδιωκτικού και έχασε ένα, μάτι ένα χέρι και μερικά δάχτυλα από το άλλο χέρι. Εν τέλει ο Ντομινίκ Βενέρ δεν ήταν ούτε χιτλερικός ούτε αντιχιτλερικός, αλλά ιστορικός και θαυμαστής της γερμανικής συντηρητικής επανάστασης. Μήπως και ο Όσβαλντ Σπέγκλερ δεν είχε ασκήσει κριτική στον χιτλερισμό; και ο Έρνστ Φον Σάλομον και ο Γύνγκερ και τόσοι άλλοι; Ο Μωρίς Μπαρντές δεν ασκούσε επίσης κριτική στο ίδιο στο βιβλίο του ''Qu'est-ce que le fascisme?'';
ΑπάντησηΔιαγραφήΠέρα από τους ανθρώπους που ρωτούν καλοπροαίρετα όπως εσείς, υπάρχουν δυστυχώς και άλλοι που ανήκουν σε νοσταλγικούς και φετιχιστικούς κύκλους, σε αυτούς τους τελευταίους θα θέλαμε να πούμε ότι ο Βενέρ δεν συμπαθούσε τα απολιθώματα και ήταν αρκετά εξέχων πνεύμα ώστε να γημιουργεί και όχι να αναπαράγει.