του Noeton
Το πρώτο Σαββατοκύριακο του Νοεμβρίου (2-3/11) η μουσική Μαύρη Ίλη Αρμάτων MARDUK παρελαύνει στην πρωτεύουσα για όχι μία αλλά δύο εμφανίσεις, μια κίνηση της μπάντας που ξεχωρίζει καθώς σε καμία άλλη χώρα δεν θα εμφανιστούν δύο μέρες back-to-back στο tour του φετινού χειμώνα. Μάλιστα για την δεύτερη μέρα η μπάντα υπόσχεται ένα εντελώς διαφορετικό setlist από το επίσημο του tour.
Οι Σουηδοί θρύλοι του Black Metal μας επισκέπτονται δώδεκα χρόνια μετά το τελευταίο τους πέρασμα από τη χώρα μας, όταν έσπερναν τον πανικό με τους Αμερικανούς “Immolation”. Δεν ήταν όμως και η τελευταία φορά που έγινε προσπάθεια να παίξουν στην Ελλάδα καθώς το 2019 το προγραμματισμένο live τους ακυρώθηκε λόγω … «τεχνικών δυσκολιών στην μετακίνηση» της μπάντας, κάτι που είχε συμβεί και το 2008. Συμπτώσεις …
Κάθε φορά που μια μπάντα του ακραίου Black Metal επισκέπτεται τη χώρα μας, ανοίγει η γνωστή κατινοσυζήτηση από τις κόκκινες κουτσομπόλες για τα «πιστεύω» των μελών κάθε μπάντας, τι σημαίνει το «περίεργο» patch που φοράει ο drummer, αν ο τραγουδιστής είχε ή δεν είχε σχέση με γνωστή αντιφασίστρια του metal πενταγράμμου (truestory), αν η κιθάρα τόλμησε να αρνηθεί συνέντευξη στο vice κι αν ο μπασίστας είχε όμορφα παιδικά χρόνια (πάντα το μπάσο την πληρώνει, νόμος) …
Σαν άλλες θείτσες σηκώνουνε το δάχτυλο και ρωτάνε ευθαρσώς «τίνος είσαι συ;» και «τί γνώμη έχεις για τον Αδόλφο Χίτλερ;» περιμένοντας με σταυρωμένα τα χέρια την «σωστή» απάντηση ειδάλλως κάηκες … κι όταν λέμε κάηκες εννοούμε μπήκες στην «λίστα» των «κακών» κι απαγορευμένων συγκροτημάτων που ανέβασε κάποιο they/them στο reddit και την αντέγραψε το σκληροτράχηλο … αντιφασιστικό «δίκτυο μεταλλάδων» που στήνει diy live ενάντια στον καπιταλισμό με τις ευχές του δημάρχου. Άλλωστε η κούτρα επανάσταση είναι το ψωμοτύρι του antifa. Αυτό, η λεξιμαγεία και η βρωμερή ηθικολογία του.
Δόξα τον … «Εξαποδώ» στο Black Metal ποτέ δε ζητήσαμε αποδοχή από το κοινωνικό, θρησκευτικό και πολιτικό status quo. Ακόμα και στο μουσικό κομμάτι οι διαφορές που έχει η βάση των οπαδών αυτής της μουσικής με άλλους «μεταλλάδες» είναι πολλές και είναι πασιφανείς. Στο Black Metal δε μείναμε στη μπύρα και στο acab (μας αρέσουν αμφότερα) αλλά περάσαμε σε πολύ βαθύτερα και σκοτεινότερα μονοπάτια και όχι μόνο θεματικά ή στιχουργικά:
Από τους Γνωστικούς των Dissection μέχρι τους εθελοντές M8l8th στο μέτωπο της Ουκρανίας, το Black Metal ήταν πάντα η ηχητική, «πολιτιστική» έκφανση της βίας, του θανάτου της αδράνειας. Ένα μη-μελωδικό «δράσε ή σκάσε» κόντρα σε κάθε καθωσπρεπική τάση, είτε μουσική είτε πολιτική.
Οι Marduk ήταν εκεί από την αρχή της… «Σκανδιναβικής Άνοιξης». Από τους προπάτορες του δεύτερου κύματος του Black Metal, οι Σουηδοί τα έχουν δει κυριολεκτικά όλα. Τα πρώτα υπόγεια live, τα ακραία εξώφυλλα, το κυνήγι από την αστυνομία και τις τοπικές ενορίες (όταν ακόμα είχαν κάποια επιρροή στην κοινωνία), το support με φραγκοδίφραγκα να βγουν τα demo, τα zines και φυσικά τις πασίγνωστες δολοφονίες που τάραξαν τότε τη σκηνή και όχι μόνο. Στην πορεία βέβαια έζησαν και τα όμορφα που ονειρεύεται κάθε μπάντα: world tours, συμβόλαια δυνατά, κι άλλα tours, Wacken, ακόμα περισσότερα tours, τρελές πωλήσεις δίσκων και ένα fanbase που μεγαλώνει διαρκώς. Και πολλά tours.
Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και η κωμωδία που λέγεται αντιφασιστικό κίνημα. Μακάρι βέβαια να έμενε ως κωμωδία αλλά αυτός ο θίασος με την στήριξη των πάντων, από μπάτσους, δημοσιογράφους μέχρι πολιτικούς, κατάφερε και μετατράπηκε σε έναν όχλο που έχει πετύχει λίγες φορές ευτυχώς να ακυρώσει εμφανίσεις συγκροτημάτων όπως οι Marduk. Τα τελευταία χρόνια βέβαια η … πλακίτσα τελείωσε και μπάντες όπως οι Mgła, οι Marduk και άλλοι παίζουν κανονικότατα με πλήθος κόσμου να κρέμεται σε κάθε riff τους.
Στο σημείο αυτό θα έγραφα για μεταπολιτική και δομές κλπ. αλλά είναι συζητήσεις που στον «χώρο» έχουνε γίνει πολλάκις και μια ακόμα αποψάρα δεν θα άλλαζε κάτι. Η δράση, όπως προείπαμε, υπερνικά κάθε αράδα και θεωρία. Μπορεί η ανίερη μουσική του Black Metal να μην πολιτικοποιήθηκε ποτέ επίσημα (πλην των εξαιρέσεων του NSBM) αλλά είναι η nostra musica, η δικιά μας μουσική. Θεωρώ ότι όλο το «μαύρο» μουσικό φάσμα αποτελεί κατ’ επέκταση μια δομή του Παγκόσμιου Εθνικισμού.
Απ’ την Αργεντινή μέχρι την Ιαπωνία και απ’ το Ιράν μέχρι το Κεμπέκ του Καναδά «έχει δικά μας παιδιά» που απέρριψαν το γκλαμουριλίκι της ροκ, την επιφανειακότητα του thrash, την εφηβική καύλα του punk και έγραψαν μουσικές για την «ελίτ», την κάστα ανθρώπων που καλείται να καβαλήσει την τίγρη στα ζοφερά χρόνια της Kali Yuga.
Μια κάστα ανθρώπων που συνειδητοποιεί το Memento Mori, όπως μας θυμίζουν οι Marduk σε αυτό το tour, αντιλαμβάνεται το πεπερασμένο της ζωής μας, αρνείται το παραμυθάκι της μετά θάνατον επιβράβευσης και ρίχνεται στο πεδίο της μάχης όχι απλά σαν «άνθρωποι ανάμεσα στα ερείπια» αλλά σαν «λύκοι ανάμεσα στα πρόβατα» που προτού ανοικοδομήσουν, ήρθαν να πάρουν εκδίκηση …
Χαιρετίζουμε με περηφάνια τους ανθρώπους που προχωράνε σε πολιτιστικές κινήσεις (είτε στο θέατρο, είτε στη μεγάλη οθόνη είτε στις τέχνες γενικά) που πάνε κόντρα σε κάθε νεοφιλελέ και αντιφασιστικό παράσιτο που μιαίνει τον καλλιτεχνικό χώρο σε μια προσπάθεια να γίνει κυρίαρχος του κοινωνικού γίγνεσθαι και του τρόπου έκφρασης των ανθρώπων.
Εν προκειμένω, θαυμάζουμε και επαινούμε τους διοργανωτές συναυλιών που δεν λυγίζουν στην πίεση των παρακρατικών σκυλιών που διαχρονικά το γαύγισμα τους είναι πολύ πιο δυνατό απ’ το δάγκωμα τους.
Στηρίζουμε με την παρουσία μας και την ενέργεια μας τα live όπου και όποτε γίνονται.
Για το Black Metal
Για τον Άνθρωπο που Έρχεται
Για Εμάς
“We are a Blaze in the Northern Sky
the next Ten Thousand Years are OURS!”