Τα άγνωστα θραύσματα της ιστορίας: η Ελληνοαλβανική προσέγγιση του 1944






Μια γενικώς άγνωστη στο κοινό πτυχή της νεώτερης ιστορίας του ελληνικού κράτους, είναι η αποσιωπημένη προσέγγιση Ελλήνων και Αλβανών το 1944.

Ιστορικό υπόβαθρο: Την περίοδο της λήξης του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, διαφαινόταν ότι το μοίρασμα σφαιρών επιρροής είχε ήδη ξεκινήσει. Στην κατάσταση αυτή οι Έλληνες Εθνικιστές υπό τον Υποστράτηγο Αθανάσιο Χρυσοχόου, με καταγωγή από την Ήπειρο, ορισθείς από την κυβέρνηση Ράλλη ως διοικητής του στρατεύματος Μακεδονίας με τον βαθμό του Υποστρατήγου (ΤΘ). 

Συνελλήφθη από τους κομμουνιστές τον Οκτώβριο του 1944, απαλλάχθηκε όμως αργότερα από τις κατηγορίες, υπήρξε βασικός μάρτυρας υπερασπίσεως του Στρατηγού Γεώργιου Τσολάκογλου και κατά την διάρκεια του συμμοριτοπολέμου ανέπτυξε σημαντική δράση μέσα από τις ραδιοφωνικές ομιλίες του με τίτλο «Το ΚΚΕ εις την υπηρεσία των εχθρών της πατρίδος».  

Στο ιστορικό αυτό πλαίσιο ο Χρυσοχόου ανέπτυξε σημαντικές δράσης και επαφές με το Εθνικοσοσιαλιστικό Κόμμα των Αλβανών Balli Kombëtar‎ και τον αρχηγό τους Midh’at Frashëri, σκοπός της συνεννόησης μεταξύ τους ήταν η εκπόρθηση των Σλάβων και Τούρκων από την χερσόνησο του Αίμου με κοινές ενέργειες Ελλήνων και Αλβανών καθώς και η δημιουργία κοινού Ελληνοαλβανικού κράτους.

Για την συμφωνία αυτή οι Αλβανοί σύμφωνα με πληροφορίες που έχουμε από την έκθεση Χρυσοχόου, ήταν άπαντες πλην Κομμουνιστών σύμφωνοι, συγκεκριμένα οι επικεφαλής των μεγάλων οικογενειών, οι επικεφαλής όλων των θρησκευτικών ομάδων της Αλβανίας, Ορθόδοξοι, Καθολικοί και Μουσουλμάνοι.

Για τους όρους της τελικής συμφωνίας έχουμε δύο πηγές οι οποίες συγκλίνουν αρκετά μεταξύ τους. Αφενός η διακήρυξη της Balli Kombëtar της 10ης Μαΐου 1944 η οποία απευθύνει το παρακάτω κείμενο προς τον Βορειοηπερώτη Δημήτριο Φάλο:


Balli Kombëtar

Ελεύθερη Αλβανία 10-5-1944

Αλβανία για τους Αλβανούς - Θάνατος στους Προδότες

Κεντρική Επιτροπή αριθμός 191/7

Προς Δημήτριον Φάλο, Θεσσαλονίκη

Αξιότιμε Κύριε Φάλο,

Όπως σας γράφουμε και στην από 23 Απριλίου επιστολή μας, σας ευχαριστούμε θερμά για το μέχρι τώρα έργο σας και ελπίζουμε με την δράση σας το έργο μας να βρει αίσια κατάληξη. Ο Κύριος Xhavid Leskoviku o οποίος έχει αναχωρήσει ήδη για την Αθήνα, κομίζει ένα μικρό κεφάλαιο για το έργο σας, και θα σας το παραδώσει ανά χείρας. Σύμφωνα με το σχεδιασμό μας, εσείς θα είστε ο εκπρόσωπος του κόμματος μας στις συνομιλίες, ο κύριος Xhavid Leskoviku θα εκπροσωπεί την Αλβανική κυβέρνηση, ο κύριος Koço Kota το κόμμα Zogu, και ο κύριος Shelman Riza το Κόσοβο. 

Μαζί με την εξοχότητα σας το κόμμα μας θα εκπροσωπεί και ο κύριος Koço Tasi με τον οποίο συνεργάζεστε καιρό και έχετε ήδη άριστες σχέσεις εδώ και τρία χρόνια. Με την παρούσα επιστολή σας στέλνουμε και το διαβατήριό σας καθώς και την διαπιστευτήρια επιστολή εκπροσώπησης μας. Κατά την διάρκεια των συζητήσεων αρχική μας θέση είναι η παρακάτω:

1.            Με την λήξη του πολέμου και τα δύο μέρη (Ελλάδα και Αλβανία) θα αναλάβουν από κοινού την ευθύνη δημιουργία ενιαίου ομόσπονδου κράτους.

2.            Βάση της συνένωσης θα είναι η διατήρηση της αυτονομίας των δύο μερών

3.            Τα σύνορα θα παραμείνουν αυτά του 1939

4.            Ανάπτυξη μη-επιθετικής και αμυντικής συνεργασίας

5.            Ανάπτυξη Οικονομικών σχέσεων μεταξύ των δύο μερών

6.        Θα προσπαθήσουμε να κάνουμε το δυνατόν συντομότερη την πλήρη ένωση Ελλάδος Αλβανίας σε ένα κοινό κράτος

7.            Σε περίπτωση πολέμου, το γενικό στρατιωτικό πρόσταγμα βαραίνει την Ελληνική Πλευρά

8.            Ως αποτέλεσμα αυτού του συμφώνου Ελλάδα και Αλβανία θα παρουσιαστούν στην επακόλουθη Διάσκεψη Ειρήνης ως δυο ξεχωριστά μέρη, θα ακολουθήσουμε όμως κοινή στρατηγική συνεργασίας.  Συγκεκριμένα η Ελλάδα θα υποστηρίξει τις θέσεις μας στο Κόσοβο και στην Δίβρη έναντι της Σλαβικής απειλής η οποία είναι δυνητικός κίνδυνος και για την Ελλάδα (εννοεί το Μακεδονικό ζήτημα) καθώς και την προερχόμενη από την άλλη όχθη της Αδριατικής απειλή (εννοεί την Ιταλία)

9.            Σε περίπτωση που τεθεί ζήτημα μειονοτικών πληθυσμών από οποιαδήποτε απ’ τις δύο πλευρές, δεν θα αποτελέσει αιτία υπαναχώρησης ή και ακύρωσης της συμφωνίας, από κοινού θα το διευθετήσουμε μελλοντικά, να έχετε κατά νου ότι το ζήτημα είναι ευαίσθητο και οι μειονοτικοί πληθυσμοί έχουν την ανάγκη να νιώθουν ότι έχουν καλή αντιμετώπιση.

Κρατείστε την παρούσα επιστολή για ατομική σας χρήση,

Με εκτίμηση,
Ο Πρόεδρος
Midh’at Frashëri

Η δεύτερη πηγή που έχουμε επιβεβαιώνει την πρώτη και είναι η έκθεση του Υποστρατήγου Αθανάσιου Χρυσοχόου πάνω στο ζήτημα προς το επιτελείο του Ελληνικού Στρατού, κατά την οποία αναφέρει ότι οι Αλβανοί κομμουνιστές σε συνεργασία με Έλληνες κομμουνιστές προσπαθούν λυσσωδώς να αποτρέψουν την εφαρμογή της παραπάνω συμφωνίας μεταξύ Ελλάδος και Αλβανίας. 

Στην έκθεση του αναφέρει τους όρους της μεταξύ Ελλάδος και Αλβανίας συμφωνίας όπως αυτοί διαμορφώθηκαν τελικά από την Ελληνική πλευρά:

Οι Έλληνες μοιραζόμαστε κοινό αίμα με τους Αλβανούς και όχι με τους Σέρβους. Οι αδελφοί μας Αλβανοί υπέφεραν από τον Σλαβικό Ιμπεριαλισμό στην Χερσόνησο του Αίμου.

1.            Δημιουργία δυαδικού ομόσπονδου κράτους μεταξύ Ελλάδος και Αλβανίας, σύνορα του κράτους μας θα είναι όλη η έκταση που καταλαμβάνουν σήμερα η Ελλάδα και η Αλβανία

2.            Κοινή εξωτερική πολιτική, διαχειριζόμενη από την Αθήνα

3.            Κοινή αμυντική πολιτική, αποφασιζόμενη από τον Έλληνα Υπουργό Άμυνας

4.            Κοινή οικονομική πολιτική, αποφασιζόμενη από τον Έλληνα Υπουργό Οικονομικών, με ενθάρρυνση του ελεύθερου εμπορίου

5.            Οι Αλβανοί πολίτες να διατηρήσουν πλήρη την αυτοτέλεια τους επί ζητημάτων που αφορούν την εσωτερική διαχείριση, την κουλτούρα και τον πολιτισμό τους, οι Αλβανοί πολίτες να σέβονται πλήρως τους αδελφούς τους Έλληνες και να διατηρήσουν την εθνική τους υπερηφάνεια εντός του κοινού μας κράτους. 

Αθανάσιος Χρυσοχόου,
Θεσσαλονίκη, 9 Φεβρουαρίου 1944
Στρατηγός του Ελληνικού Στρατού,
Υπεύθυνος Επιχειρήσεων Βορείου Ελλάδος

Τελικώς η συμφωνία επετεύχθη όμως τα γεγονότα που ακολούθησαν κατέστησαν αδύνατη την εφαρμογή της, συγκεκριμένα ο συμμοριτοπόλεμος και η επίθεση των κομμουνιστών εναντίον των Ελλήνων αφενός και αφετέρου η επικράτηση του κομμουνιστικού καθεστώτος στην Αλβανία και οι ακόλουθοι διωγμοί μέσο ειδικών δικαστηρίων προς τους Αλβανούς εθνικιστές που εργάστηκαν για την Ελληνοαλβανική προσέγγιση.

Λίγα λόγια για την ομάδα διαπραγματευτών:

Midh’at Frashëri 1880 – 1949, πρόεδρος του εθνικιστικού κινήματος της Αλβανίας

Koço Kota πρώην πρωθυπουργός της Αλβανίας, καταδικάστηκε από το ειδικό δικαστήριο του κομμουνιστικού καθεστώτος της Αλβανίας το 1945. Είχε διαφύγει στην Ελλάδα, συνελήφθη υπό των κομμουνιστών και παραδόθηκε στην κομμουνιστική κυβέρνηση της Αλβανίας για να δικαστεί. Καταδικάστηκε εις θάνατον.

Selman Riza 1909 – 1988 Γεννήθηκε στην Gjakova του σημερινού Κοσόβου, τότε Οθωμανική Αυτοκρατορία, μετανάστευσε στην Αλβανία όπου και σπούδασε στην Ακαδημία Naim Frashëri όπου και αρίστευσε στην περιοχή της Κορυτσάς. Μετά την Ιταλική εισβολή στην Αλβανία, εντάχθηκε στις τάξεις της Μπάλι Κομπετάρ απ’ όπου και εργάστηκε εναντίων των κομμουνιστών και των Ιταλών, με το τέλος του Β’ ΠΠ, συνελήφθη από Γιουγκοσλάβους κομμουνιστές, εκδόθηκε για να δικαστεί στην Αλβανία, τελικώς αφέθηκε ελεύθερος το 1953.

Xhavid Leskoviku Πρέσβης της Αλβανίας (1924 – 1926) στην Γιουγκοσλαβία, (1933 – 1934) στην Τουρκία,  (1934 – 1936) στην Ελλάδα.

Koço Tasi πρώην Υπουργός της Αλβανίας, καταδικάστηκε επίσης από το ειδικό δικαστήριο του κομμουνιστικού καθεστώτος της Αλβανίας.


Δημήτριος Φάλος, Βορειοηπειρώτης διακεκριμένος δημοσιογράφος. 

11 σχόλια:

  1. Άμεση νομιμοποίηση όλων των Αλβανών που ζουν στην Ελλάδα και το επιθυμούν. Πολιτογράφηση στη πρωτη γενιά, ιθαγένεια στις επόμενες.
    Κατόπιν δημιουργία έδρας στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων με σκοπό την εξευρεση κοινών πολιτισμικών αναφορών (αρχαία, μεσαιωνική και νεότερη περίοδος).
    Ζήτω η ελληνοαλβανική ένωση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Πατριάρχης24/8/20 10:34 π.μ.

    Ευρισκόμουν εις τον κήπο της οικίας μου. Ατένιζα το αμφιθέατρο, που ευρίσκεται εις το κέντρο του κήπου, κτισμένο με τας χρηματικάς ενισχύσεις τας οποίας αι αναγνώσται μου χάρισαν αφειδώς, και νοσταλγούσα το μεγαλείον της αρχαίας Ελλάδος.

    Ένας Ιλλυριός βάναυσος (νεοελληνιστί χειρώνακτας), που είχα προσλάβει για τας οικιακάς εργασίας,, βελτίωνε τας υποδομάς του πετρόκτιστου περιβόλου. Ώσπου κάποια στιγμή, η ακοή μου τον συνέλαβε να σιγοτραγουδά την γνωστή μουσική επιτυχία της ομοεθνούς του ντίβας της σύγχρονης μουσικής, Ελένης Φουρεράι, "σαράντα βαθμοί, λιώνει το κορμί, η λύση είναι μία, πάμε παραλία".

    Έμεινα άναυδος! Για όνομα του Αδόλφου-Μεσσία -Άβαταρ! Ήτο, λοιπόν, τέτοια η κατάπτωσις της εποχής μας; Οι πληβείοι, εν ώρα εργασίας, να ονειρεύεται παραλίες; Πως θα προσφέρουν τας υπηρεσίας των αόκνως εις τους κεφαλαικοκράτες εργοδότας των; Πως θα προοδεύσει η εθνική ημών οικονομία με τέτοια συμπτώματα τεντιμποϊσμού και τεμπελιάς εις τον χώρο της εργατικής τάξεως;

    Εξεμάνην τα μάλα με αυτές τις σκέψεις, με αποτέλεσμα να μεταβώ εις την βεράντα για να απολαύσω ένα ηδύποτον (ευρωπαϊστί απεριτίφ) προκειμένου να ανακτήσω την ψυχραιμίαν μου.

    Αλλά πως να αναμένει κανείς εντατικοποίησιν της εργασίας των βαναύσων της εργατικής τάξεως και προσέγγισιν των παραγωγικών ευρωπαϊκών προτύπων, όταν οι νεανίες του εθνικιστικού χώρου, αντί να απλώσουν τον φόβον και τον δείμο εις τα μέλη της εργατικής τάξεως, ασπάζονται τας ιδέας του σοσιαλισμού;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος24/8/20 9:26 μ.μ.

      Κείνα τα λεφτά που μαζεύτηκαν από τους τηλεθεατές του ΤΗΛΕΑΣΤΥ για να φτιαχτεί άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου που βρίσκονται ρε σεβάσμιε;

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος25/8/20 8:36 μ.μ.

      Αν αληθεύουν οι φήμες τα χρήματα που έδωσαν οι αδαείς τηλεθεατές πρέπει να "επενδύθηκαν" στο κτίσιμο του αμφιθεάτρου, το οποίο αναφέρει ο Πατριάρχης της φακής

      Διαγραφή
  3. Πρωτοσύγκελος24/8/20 11:24 μ.μ.

    Αλάνια μου, καθόμουνα πριν λίγα χρόνια σ' ένα φτωχοκάλυβο στο Πέραμα, σto πλυσταριό της εργατικής τάξεως, να ούμε. Έλαχε τότες να γνωρίσω ένα Aλβανάκι μάλαμα. Άγγελο αληθινό. Σεμνή και τίμια, να της μιλώ και κείνη να κοιτά το χώμα απ' την ντροπή της.

    Ώσπου μια μέρα τη βλέπω να κρατά στα χεράκια της τα μεταξένια, ένα βιβλίο με δράκοντες και νεκροκεφαλές. "Τι είναι αυτό χιονάτη μου;", τη ρωτάω στο πολύ παραπονιάρικο.

    "Ο Χάρρυ Πότερ και ο ημίαιμος πρίγκιψ, βιβλίο φαντασίας καλέ μου", απαντά το μπιμπελό!

    Και τότες βρίσκω την ευκαιρία, ρε αλάνια μου, να την μυήσω στα άδυτα του ελληνικού πολιτισμού, που λέει κι ο Πατριάρχης, να ούμε!

    "Θες ημίαιμο πρίγκιπα, κοκκόνα μου; Τώρα θα σου βάλω να τον ακούσεις" της σπηκάρω στο γρήγορο και αρχινάω να ψάχνω τη σιντιέρα μου.

    Ώσπου ο άρχοντας της νύχτας κάνει την εμφάνισή του στην παλάμη μου. Ο ημίαιμος πρίγκιπας του λαϊκού μας άσματος, ο άνθρωπος που έκανε την καψούρα εκκλησιαστικό μέλος και τον στεναγμό του πόπολου κωνσταντινάτο τέλι μπαγλαμά.

    Μάκης Χριστοδουλόπουλος, μάγκες μου! Από πατέρα Έλληνα και μάνα Ινδή. Γνήσιος ινδοευρωπαίος, να ούμε, καθότι λαγχάνει να είμεθα και ρατσισταί.

    Κι από στίχο; Κάργα γκόθικ μέταλ ροκ εν ρολ, έτσι; Δώστε βάση στον πρίγκιπα:

    "Δεν κοιμάμαι τώρα πια τα βράδια,
    σβήνω στο ουίσκι τα δικά σου τα σημάδια"
    (ποιος Κόβερντέηλ και μαύρες αλεπούδες, να ούμε, εδώ είναι ο έρως)

    "γέμισε η ζωή μου με καπνούς και με σκοτάδια (τύφλα να χει ο Αβράμης ο Στόουκερ μπροστά σ' αυτή τη γκοθιά, να ούμε)

    "και σωρούς από πακέτα άδεια"
    (κάπνισέ τα ρε Slash, άμα σε παίρνει. Μαγκιά τρελή σου λέω, όχι ποζεριλίκια).

    https://www.youtube.com/watch?v=pAzw6IOZDXU

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μουσουργός27/8/20 12:09 π.μ.

      Πολύ σωστές επισημάνσεις συναγωνιστή! Πράγματι, ο Ημίαιμος Πρίγκιψ του λαϊκού μας τραγουδιού συγκαιράζει στην μουσική του φιλοσοφία στοιχεία της ελληνικής παραδοσιοκρατιας, του Νίτσε και του λυρικού κλασικότροπου ρομαντισμού.

      Συγκεκριμένα, στο ρεφρέν "Εγώ δεν μοιάζω κανενός, έρωτας είμαι κι άνεμος" εκδηλώνονται οι,προδρομικά, νιτσε'ι'κές συνδηλώσεις που παρατηρούνται στην ποίηση του Γουίλιαμ Γουερτσγουορθ.

      Στο "προσκλητήριο μου έπεσε απ' τα χέρια, μπρος στην εκκλησιά μια ακόμα μαχαιριά θέλεις να μου δώσεις" η ελληνορθόδοξη βυζαντινή παράδοση συναντά την κρητική λαϊκή ποίηση του Ερωτόκριτου.

      Ενώ στο άσμα "Μαραμένη μου γαρδένια" οι συμβολισμοί του άνθους στην λαϊκή ποίηση ενεργοποιούνται από την τεχνοτροπία που υιοθέτησε ο Κωστής Παλαμάς στον δωδεκάλογο του γύφτου.

      Υψηλοί συμβολισμοί, αυθεντική στιχοπλοκη και ερμηνευτική κάθοδος στα μύχια της ινδοευρωπαϊκής αρριανικότητος. Αυτή είναι η κληρονομιά που μας αφήνει ο Ημίαιμος Πρίγκιψ του λαϊκού άσματος.

      Διαγραφή
    2. Nationalist Socialist27/8/20 3:36 μ.μ.

      Τα πάρα λετε και οι δυό σας
      Ένας ήταν όχι μόνο πριγκιψ αλλά Άρχοντας του ελληνικού τραγουδιού
      Στέλιος Καζαντζίδης
      Τέτοια φωνή μια φορά στα 200 χρόνια

      Διαγραφή
  4. Ανώνυμος27/8/20 10:59 π.μ.

    Συναγωνιστή Μουσουργέ, φρονώ ότι οι παρατηρήσεις σου δίνουν μια εσωτερική διάσταση στο έργο του Ημίαιμου Πρίγκιπα της λαϊκής μας μουσικής.

    Θα καταθέσω, πάντως, μια ένσταση. Στο "Εγώ δεν μοιάζω κανενός, έρωτας είμαι κι άνεμος" έχω την εντύπωση ότι ανιχνεύονται περισσότερες επιρροές από τον ρομαντικά λυρικό, ερωτικό εγωισμό της ποίησης του Τζων Κητς, παρά από την τραχιά και πραγματιστικά ρομαντική στιχοπλοκή του Γουέρτζγουορθ.

    Αν υπάρχει μια τραχιά διάσταση στο έργο του Πρίγκιπα εκτιμώ ότι δεν θα την ανιχνεύσουμε στο "Εγώ δεν μοιάζω κανενός", αλλά στο "Να 'χαν οι καρδιές αμπάρες". Πρόκειται για ένα μελοποιημένο ποίημα με επικές επιρροές που ξεκινούν από την βυζαντινή κληρονομιά του έπους του Βασιλείου Διγενή Ακρίτα για να καταλήξουν στην ατμόσφαιρα της νεώτερης επικής λογοτεχνίας του Ρόμπερτ Έρβιν Χάουαρντ.

    Ακολουθήστε το νήμα των λυρικών μερών του άσματος, προκειμένου να νιώσετε την αγωνία της περιπέτειας και την λυτρωτική κάθαρση στην οποία οδηγεί η επική νίκη:

    "μα εσύ πάντα παίρνεις, με κόλπα τα κλειδιά μου
    γι' αυτό μπαινοβγαίνεις, συνέχεια στην καρδιά μου

    Να 'χαν οι καρδιές αμπάρες, να κλειδαμπαρώνουν
    να μην ξανακάνουν χάρες, όταν τις πληγώνουν!"

    Υπάρχει άραγε κανείς συναγωνιστής που διαβάζοντας αυτούς τους στίχους δεν ταξιδεύει νοερά στα σκοτεινά μπουντρούμια των κόσμων του Ρόμπερτ Χάουαρντ ή στα ορυχεία των νάνων του Τόλκιν, εκεί που το άρρεν υπερασπίζεται το δίκαιο με το σπαθί ενάντια στις διαβολές της πανουργίας που μεταχειρίζεται το θήλυ;

    Δεν είναι τυχαίο ότι ο Πρίγκιπας κατάγεται από την πόλη, που το όνομά της ήταν αφιερωμένο στην πρώτη βασίλισσα του νεώτερου ελληνικού κράτους. Είναι εμφανείς οι αριστοκρατικές επιρροές στην μουσική του κληρονομιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σταμάτης27/8/20 9:55 μ.μ.

    Εκτιμώ ότι αυτός ο διάλογος αναδεικνύει την αναλυτική δυναμική τούτου του ιστολογίου, καθώς και την ερμηνευτική σημασία των σχολίων που παραθέτουν οι αναγνώστες του.

    Θα κάνω, λοιπόν, και την δική μου επισήμανση, η οποία ενδέχεται να ανοίξει νέους ερμηνευτικούς ορίζοντες στην ανάλυση του "πριγκιπικού" έργου.

    Πολύ σωστά, διάβασα σε παραπάνω σχόλιο ότι μπορεί να ανιχνευθεί ένας νιτσεϊκός πυρήνας στην γενικότερη αισθητική και τα λυρικά μέρη του τραγουδιού "Εγώ δεν μοιάζω κανενός".

    Προσωπικά εκτιμώ ότι, στο εν λόγω τραγούδι, έχουμε να κάνουμε με μια ρομαντικά προδρομική έξαρση του εσώτερου Εγώ. Το αυτονομημένο, από τις αστικές καταναγκαστικές συμβάσεις, υποκείμενο, δεν υποτάσσεται στο ερωτικό πάθος προκειμένου να διαλυθεί σε μια ανώτερη (ερωτική) ενότητα. Αντίθετα, χρησιμοποιεί το εφήμερο, αλλά και ορμητικό, ερωτικό παίγνιο προκειμένου να μεγιστοποιήσει την αυτονομία του Εγώ του. "Εγώ δεν μοιάζω κανενός, έρωτας είμαι κι άνεμος", μας δηλώνει εμφατικά, ως νέος Βύρωνας, ο ποιητής.

    Εκεί που παρατηρώ την ρομαντική αυτονόμηση του Εγώ -η οποία επιτυγχάνεται μέσω του εφήμερου έρωτα- να ανάγεται στην υπαρξιακά υπεράνθρωπη υπερβατικότητα του Νίτσε είναι, φρονώ με την σειρά μου, το ρεφρέν του τραγουδιού "Εδώ υπάρχει ένας έρωτας μεγάλος κι εσύ κολλάς σε κάτι πράγματα μικρά, καρδιά μου όλα επιτρέπονται τη νύχτα και οι ευθύνες είναι λόγια περιττά".

    Η έμφαση στο "μεγάλο" του έρωτα και η αντιδιαστολή του με τα "μικρά πράγματα", καταμαρτυρούν την επιρροή της σκέψης του Νίτσε. Ο έρωτας, για άλλη μια φορά, γίνεται στοιχείο έξαρσης του τιτάνιου Εγώ και όχι διάλυσής του σε μια ενότητα του αρσενικού με το θηλυκό στοιχείο.

    Η δήλωση ότι "όλα επιτρέπονται τη νύχτα" αφήνει, εκ νέου, έναν ανοικτό δίαυλο στην επέλαση της, υπερβατικά αχαλίνωτης, ελευθερίας. Αν και το κάνει με έναν τρόπο που αισθητικά παραπέμπει στον ρομαντικό μυστικιστικό ιδεαλισμό του Νοβάλις (βλέπε το αφηγηματικό ποίημα Ύμνοι στην Νύχτα) και όχι στον υπαρξισμό του Νίτσε.

    Για να επιστρέψει στην τελική κάθαρση της έξαρσης του υπερανθρώπου, που οραματίστηκε ο Νίτσε, με την διαπίστωση ότι οι "ευθύνες είναι λόγια περιττά". Το υπερβατολογικά μεταρσιωμένο Εγώ αρνείται να λάβει υπόψη του τις ευθύνες, οι οποίες πηγάζουν από τις αστικές νόρμες και τις συμβάσεις του κόσμου της καθημερινότητας, και αναζητά το πλήρες βίωμα της ελευθερίας, αγνοώντας τες.

    Για μια ακόμη φορά ο έρωτας δεν γίνεται πράξη ένωσης,άρα υποταγής του Εγώ, αλλά μεταφυσική εμπειρία διόγκωσης της ελευθερίας του τιτάνια προμηθεϊκού Εγώ, όπως ακριβώς επιτάσσει η φιλοσοφική σκέψη του Νίτσε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος29/8/20 12:11 π.μ.

    Το κάψατε μαλάκες όσο δεν πάει, χα,χα, χα!! Μας στείλατε αδιάβαστους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος29/8/20 12:23 μ.μ.

    Τι γίνεται εδώ μέσα ρε πούστη μου,πατριάρχες,πρωτοσύγκελοι,μουσουργοί,της ανωμαλίας........

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για να επικοινωνήσετε άμεσα με την συντακτική ομάδα μας καθώς και για συνεργασία στην αρθρογραφία, νέες κυκλοφορίες βιβλίων και περιοδικών, ενημέρωση σχετικά με νέα ιστολόγια, απορίες, διαφωνίες, μουσικά νέα ή labels, ομιλίες και εκδηλώσεις, προτάσεις στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση: blackmilitiagr@gmail.com

Η συντακτική ομάδα δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.

Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

Ο κάθε αναγνώστης μπορεί να εντοπίζει τη θεματική περιοχή που τον ενδιαφέρει από το πλαίσιο δεξιά του ιστολογίου που αναγράφονται στο μενού αρχειοθέτησης ιστολογίου.

Οι διαχειριστές δεν πρόκειται να απαντήσουν σε υβριστικά ή προβοκατόρικα σχόλια ή σε ερωτήσεις που οι απαντήσεις δόθηκαν ή θα δοθούν σε άρθρα της.

Απαντήσεις θα υπάρξουν μόνο αν κριθεί απαραίτητο αναλόγως την περίπτωση και σύμφωνα με τους κανόνες λειτουργίας στην ενότητα «Μια υπενθύμιση προς τους αναγνώστες» που θα πρέπει να διαβαστεί ΠΡΩΤΑ πριν υπάρξει επικοινωνία.

Τα σχόλια που θα είναι άσχετα με την κύρια ανάρτηση θα διαγράφονται πλην εξαιρέσεων.

Σχόλια που θα προσπαθούν να δώσουν πληροφορίες σε ιδεολογικούς εχθρούς και στο ανθελληνικό κράτος θα διαγράφονται επίσης.

Σχόλια που θα είναι σε ευγενικά πλαίσια ακόμη και αυτά με αυστηρή κριτική προς την συντακτική ομάδα ή άλλες αυτόνομες και ανένταχτες ομάδες και πολιτικές κινήσεις θα εγκρίνονται αν αυτά συνεισφέρουν στην ενδυνάμωση της κινηματικής δυναμικής.

Τα σχόλια σας να είναι MONO σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή.

Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια ΔΕΝ δημοσιεύονται.

Επειδή ΔΕΝ υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται.

Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish). Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί, μετά από έγκριση των διαχειριστών. Υβριστικά, ειρωνικά, συκοφαντικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.

Οι αναρτήσεις δεν είναι απαραίτητο να εκπροσωπούν το σύνολο της συντακτικής ομάδας.

Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των άρθρων με μόνη προϋπόθεση να υπάρχει αναφορά στην πηγή.