Μετάφραση: Κωνσταντίνος Μποβιάτσος
Ένα από τα πιο σύνθετα πολιτικά φαινόμενα της εποχής
μας είναι αναμφίβολα ο «Περονισμός». Από τη μια πλευρά αυτός είχε κάποιες
συμπάθειες και κάποιες συγγένειες με τα ευρωπαϊκά
Φασιστικά καθεστώτα και η γενική του θέση ανάμεσα στον Καπιταλισμό και τον Κομμουνισμό
και μεταξύ των ρωσικών και αμερικανικών εναλλακτικών, θυμίζει αυτή των Φασιστικών
κινημάτων μεταξύ 1920 και 1945. Από την άλλη πλευρά, έχει έναν έντονο αυτόχθονο,
νοτιοαμερικανικό χαρακτήρα, έτσι που μπορεί να φαίνεται σαν μια παραλλαγή του Caudillismo και των στρατιωτικών δικτατοριών της Λατινικής Αμερικής. Τέλος, η
μακροχρόνια εξορία του Peron, η μετωπική αντίθεση στη στρατιωτική ολιγαρχία και
η έλξη του «Καστρισμού», έχουν μπερδέψει ακόμη περισσότερο τις πολιτικές
γραμμές της εικόνας σε σημείο να τις καθιστούν σχεδόν ανεξήγητες.
Το αίμα που χύθηκε πριν από ένα μήνα μεταξύ δεξιών και
αριστερών Περονιστών, η αποχώρηση Campora και η ανάληψη της προεδρίας από τον Peron,
είναι ίσως το προοίμιο μιας επερχόμενης διευκρίνισης. Εν τω μεταξύ, παραμένει το πρόβλημα της ανάλυσης του φαινομένου του Περονισμού, από
πολιτική και κοινωνική σκοπιά. Ένας από τους πιο οξυδερκείς μελετητές του Περονισμού,
είναι αναμφίβολα ο Ιταλο-Αργεντινός κοινωνιολόγος Gino Germani. Στο δοκίμιο του
“Integracion Politica de las Masas y el Totalitarianismo” και στο βιβλίο
“Κοινωνιολογία του Εκσυγχρονισμού”, μελέτησε κινήματα φασιστικού τύπου και
μεταξύ αυτών τον Περονισμό, ως φαινόμενο «κινητοποίησης» των μαζών σε μια εποχή
κρίσης.
Η σύγχρονη εποχή χαρακτηρίζεται από αυξημένη «κοινωνική κινητικότητα». Όταν η κοινωνική κινητικότητα αποκτά ιδιαίτερα γρήγορους ρυθμούς, η κοινωνία δεν είναι σε θέση να την απορροφήσει μέσα στα συνηθισμένα κανάλια και τότε γεννιούνται μαζικά εξτρεμιστικά κινήματα. Για τους Γερμανούς η κινητοποίηση μπορεί να είναι πρωτογενής ή δευτερογενής.
Πρωτογενής όταν οι τάξεις εισάγονται για πρώτη φορά στη διαδικασία κινητοποίησης, δηλαδή τα χαμηλότερα στρώματα του πληθυσμού.
Δευτερογενής, όταν η κινητοποίηση αφορά ήδη κινητοποιημένες τάξεις, όπως η κατώτερη μεσαία τάξη όταν βρίσκεται «εκτοπισμένη» από την κοινωνική κρίση ή από τον πληθωρισμό.
Η διαφορά μεταξύ Περονισμού
και Φασισμού θα συνίστατο στο γεγονός ότι, ενώ ο Φασισμός ήταν προϊόν μιας
«δευτερογενούς κινητοποίησης», δηλαδή της έκφρασης της μεσαίας και μικρής
αστικής τάξης που μπήκε σε κρίση στη μεταπολεμική περίοδο, ο Περονισμός θα ήταν
ένα φαινόμενο «πρωταρχικής κινητοποίησης» των εργατικών τάξεων και των
υποπρολετάριων. Εν ολίγοις, ο «Περονισμός» ήταν ουσιαστικά ένα «λαϊκιστικό»,
«εθνικολαϊκό» κίνημα.
Αυτή η διευκρίνιση κοινωνιολογικού χαρακτήρα, είναι
ακριβής. Ο Περονισμός είναι ένα φαινόμενο στα όρια μεταξύ του «Φασισμού» - από τον οποίο συμμερίζεται ορισμένες
αυταρχικές τάσεις και τον αντικομμουνισμό - και ενός είδους λαϊκής δημαγωγίας,
που στόχευε στις μάζες των Αργεντινών αποκληρωμένων ανθρώπων. Ακόμη και τα
Φασιστικά και τα Ναζιστικά καθεστώτα ήταν «λαϊκίστικα». Ήταν ο Mussolini που
δήλωσε ότι ήταν απαραίτητο να «πάμε προς τον λαό» και ποτέ η λέξη «λαός» (Volk)
δεν ακούστηκε τόσο πολύ στη Γερμανία, όσο κατά τη διάρκεια των δώδεκα ετών του
Τρίτου Ράιχ. Παρόλα αυτά, προέκυψαν Φασιστικά κινήματα ως αντίδραση ενάντια
στην πολύ ορμητική «πρωτογενή κινητοποίηση» του προλεταριάτου που έγινε κάτω
από μπολσεβίκικες φόρμουλες και συνθήματα. Ήταν κινήματα που αναπτύχθηκαν στο
έδαφος της μεσαίας και μικρής αστικής τάξης, που βρέθηκε αντιμέτωπη με την
κομμουνιστική αναταραχή των προλετάριων που ελέγχονταν από τις κόκκινες
οργανώσεις.
Φυσικά η «δευτερεύουσα κινητοποίηση» των μεσαίων
στρωμάτων στον Φασισμό και τον Εθνικοσοσιαλισμό, δεν στόχευε μόνο ενάντια στο μπολσεβικικό
προλεταριάτο αλλά και ενάντια στο μεγάλο κεφάλαιο, την κερδοσκοπία, τα τραστ,
ως εκφράσεις μιας απάνθρωπης οικονομίας που απειλούσε την ίδια την μικροαστική και μεσαία τάξη και του ιδιόρρυθμου κόσμου
της. Αλλά αναμφίβολα, τα Φασιστικά κινήματα κατέληξαν να συμμαχήσουν με τις
παραδοσιακές άρχουσες τάξεις. Στην Ιταλία καθώς ο Φασισμός σταδιακά έγινε
καθεστώς, ταυτιζόμενος με τη Μοναρχία και το εθνικιστικό κίνημα, έδωσε όλο και
μεγαλύτερο χώρο στην ανώτερη αστική τάξη και στις παλιές ολιγαρχίες, λιγότερο
θαρραλέες και λιγότερο γενναιόδωρες από εκείνες τις πιο μετριοπαθείς, αλλά και
πιο ενεργητικές, κοινωνικές δυνάμεις που ήταν στις απαρχές του Φασισμού. Αυτή η
ταλάντωση του Φασισμού ανάμεσα στους δύο πόλους, τον μικροαστικό, αυτό τον πιο
γνήσιο και ιδεαλιστικά Φασιστικό και τον
μεγαλοαστικό, μοναρχικό, συντηρητικό και υπολογιστικό, σκιαγράφησε ο De Felice με
μεγάλη ιστορική οξύνοια.
Στην Αργεντινή βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα διαφορετικό φαινόμενο. Η βάση του Περονισμού δεν συμμάχησε ποτέ με τις παλιές ολιγαρχίες της Αργεντινής, που ποτέ δεν έκρυψαν την αποδοκιμασία τους για τη «δημαγωγία» του Peron και ωρίμασαν την αντίθεση τους με το στρατιωτικό πραξικόπημα. Σε αντίθεση με την περίπτωση του Φασισμού, εδώ υπήρχε ακριβής οριοθέτηση προς τα δεξιά, ενώ - εκτός από τον γενικό αντικομμουνισμό - δεν υπήρξε ποτέ ξεκάθαρη προσέγγιση προς την αριστερά. Αυτό κατέστησε δυνατό ότι κατά τη μακρά απουσία του στρατηγού, στη μαρξιστική ιστοριογραφία έγινε μια προσπάθεια να απεικονίσουν τους φασισμούς ως καθαρή «αντίδραση».
Κι όμως αυτοί διέφεραν
από τις «δικτατορίες της ανάπτυξης» των
μη ευρωπαϊκών χωρών - στις οποίες ανήκει ο Περονισμός - λόγω της πολυπλοκότητας
του πολιτιστικού τους περιεχομένου και της συγκεκριμένης απάντησης που έδωσαν
στην «κρίση του πολιτισμού». Καθώς προσπαθούσαν να εκσυγχρονίσουν τις
αντίστοιχες χώρες τους, ο Φασισμός, ο Ναζισμός, η Σιδηρά Φρουρά και όλα τα άλλα
Φασιστικά κινήματα της δεκαετίας του 1930 αναζήτησαν επίσης μια νέα επαφή με
την παράδοση. Η δική τους ήταν μια «συντηρητική επανάσταση»: εξ ου και η πρωτοτυπία
τους σε σύγκριση με τον Περονισμό και τις δικτατορίες ανάπτυξης.
Αλλά αυτή ακριβώς την πρωτοτυπία δεν μπορεί να έχει ένα
φαινόμενο όπως ο Περονισμός, που γεννήθηκε σε μια χώρα φτωχή σε παραδόσεις. Όμως
παρόλα αυτά, ο εθνικός συνδικαλισμός του, ως η τρίτη δύναμη μεταξύ καπιταλισμού
και κομμουνισμού, μπόρεσε να ασκήσει στη νεολαία της Λατινικής Αμερικής την
ίδια γοητευτική απήχηση που ασκούσαν παρόμοια συνθήματα πριν από σαράντα
χρόνια.
Ο μαρξιστής Otto Bauer για τον αντικαπιταλιστικό χαρακτήρα του Φασισμού
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://mavreslegeones.blogspot.com/2023/12/otto-bauer.html
Υπάρχει κάποιο νήμα όπου να μπορούμε να μιλήσουμε για τον χώρο? Εξελίξεις δρώμενα κλπ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχει εξαντληθεί το θέμα χώρος, η αυτονομία και η Τρίτη Θέση δεν έχει καμία σχέση με αυτό.
ΔιαγραφήΧωρίς να θέλω να το αναλύσω ιδιαίτερα, άτομα και συμπεριφορές με έχουν κάνει να αναπολώ την ΧΑ του 2012
ΔιαγραφήΑυτό ξαναπεσ'το...είναι τέτοιο το επίπεδο εδώ μέσα που και εγώ το ίδιο αισθάνομαι
ΔιαγραφήΓνώμη για ανάληψη της τεχνικής ηγεσίας του Παναθηναϊκού από τον Τούρκο Φατίχ Τερίμ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι προς τη σωστή κατεύθυνση...
ΔιαγραφήΤο Βυζάντιο έπεσε με πόλεμο
ΔιαγραφήΤώρα η Ελλάς δεν χρειάζεται να υποδουλωθεί με πόλεμο έχει την 5η φάλαγγα, έχει τους πολιτικούς της που την κυβερνά για να υποδουλωθεί ξανά
Εμετικό απλά
ΔιαγραφήΖήτω η ΝΟΠΟ
Ζήτω η ΘΥΡΑ 13
Άμα μου βρεις έναν αυτόνομο που να μην έχει περάσει από το μαγαζί του μικρού νικόλα το σιζηταω
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΣΑ,Καλεντζης,κίνημα,ιερός λόχος δεν περασαν κ δεν προήλθαν από χα.
ΔιαγραφήΥπάρχουν αρκετοί. Μεγαλύτεροι και μικρότεροι. Το θέμα είναι να μην τα σπάνε και μεταξύ τους.
ΔιαγραφήΣυναγωνιστή "Σιζητάω", στο μαγαζί του μπορεί να μην ήσουν αλλά πάντοτε μπαινόβγαινες, μεταφιεσμένος ή μη. Κολλητός του ήσουν, εσύ του έμαθες τα κόλπα.
ΔιαγραφήΤο πρόσωπο που αναφέρεις όχι απλώς πέρασε από την ΧΑ αλλά είχε σχέσεις, επαφές και συναλλαγές με κάθε ακροδεξιό παραμάγαζο που στήθηκε στον δύσμοιρο χώρο. Από Ελεύθερη Ώρα επί Μιχαλόπουλου μέχρι ΛΕΠΕΝ.
ΔιαγραφήΚαι μόνο που έγραψε 3 ομάδες του χώρου κι ένα επίθετο, καταλάβαμε ποιος έγραψε το σχόλιο. Σωστός ο από πάνω περί μεταμφίεσης στα παλιά γραφεία της χα. Αλλά και με το ονοματεπώνυμο του έγραψε κείμενο στο επίσημο περιοδικό της οργάνωσης.
ΔιαγραφήΚαλή χρονιά και καλούς αγώνες συναγωνιστές. Μακριά από κακοτοπιές και ρουφιάνους
ΔιαγραφήΝα εργαστούμε όλοι να ενωθεί κινηματικά η αυτονομία το 2024, το έχουμε ανάγκη και μας αξίζει. Μην ασχολείστε με τρίχες.
ΔιαγραφήΗ διοργάνωση εθνικοσοσιαλιστικού συνεδρίου είναι μονόδρομος αν θέλετε την ένωση των αυτόνομων ομάδων.
ΔιαγραφήἩ πλουτοκρατία ἦτο, εἶναι καὶ θὰ εἶναι ὁ μόνιμος ἄρχων τοῦ κόσμου, ὁ διαρκὴς ἀντίχριστος. Αὕτη γεννᾷ τὴν ἀδικίαν, αὕτη ίση τρέφει τὴν κακουργίαν, αὕτη φθείρει σώματα καὶ ψυχάς.
ΔιαγραφήΑσχολούμαι με τον χώρο απο το 2018 και έχω διαβάσει άπειρα άρθρα και αρκετά βιβλία ιδεολογικά. Ανήκω στην αυτονομία και στην Τρίτη Θέση, δεν πέρασα ποτέ από Χρυσή Αυγή ή κόμμα Ηλία Κασιδιάρη. Δεν θέλω να ανήκω σε κανένα μαντρί κομματικό ή ιδεολογικό, δεν θέλω πατερούληδες και θεωρητικούς. Θέλω να είμαι με άτομα νέα που ασχολούνται με τα μαχητικά σπορ, την σωματοδομική και τα οποία πιστεύουν σε μια αισθητική βίου αντί για θεωρητικά φληναφήματα και ακατανόητα άρθρα. Τιμώ τον Κώστα Μποβιάτσο γιατί έκανε την γνώση προσβάσιμη στις ευρείες μάζες και στα λαικά στρώματα του χώρου. Πρέπει να φτιάξουμε πυρήνες στις γειτονιές και στις παρέες για να επιβιώσουμε. Η ουσία τελικά της ιδέας είναι η οριζόντια δομή και όχι η ιεραρχία. Αυτό δοκιμάστηκε, ΑΡΝΟΥΜΑΙ ΝΑ ΥΠΗΡΕΤΩ, ΑΠΑΞΙΩ ΝΑ ΕΞΟΥΣΙΑΖΩ
ΔιαγραφήΥπάρχουν εκ νέου συζητήσεις για κλειστό συνέδριο όπου θα κληθούν μόνο οι καθαρά ε/σ
ΔιαγραφήΑφήστε τα συνέδρια, τα βιβλία και τα άρθρα, χορτάσαμε από αυτά, ας ασχοληθούμε τώρα με το πεζοδρόμιο
ΔιαγραφήΟ Σιζηταω έχει λερωμένη την φωλιά του
ΔιαγραφήΓιατί ο "ΑΡΝΟΥΜΑΙ ΝΑ ΥΠΗΡΕΤΩ" νομίζεις είναι διαφορετικό πρόσωπο από τον "Σιζητάω", τον "αγωνίζομαι στο πεζοδρόμιο" και τον "προτείνω εθνικοσοσιαλιστικό συνέδριο";
ΔιαγραφήΆσε γιατί έχει τα προβλήματά του αυτόν τον καιρό. Από ιδρυτής έγινε συνιδρυτής...
ΔιαγραφήΡε 9:47, εσύ που θες οριζόντιες δομές και όχι ιεραρχίες. Οργανώσου σε καμια κολεκτίβα η κανα κιπουτσ να κάνεις δουλειά σου. Με τον εθνικισμό δεν εχεις σχέση πάντως
ΑπάντησηΔιαγραφή