Η εμπειρία της απώλειας και ο φόβος του βιολογικού θανάτου είναι μια πραγματικότητα που ο δυτικός άνθρωπος βιώνει καθημερινά με δέος αλλά και εγωισμό. Η δομή της σημερινής κοινωνίας και ο τρόπος που ο δυτικός μεγαλώνει αλαζονικά μέσα σε έναν άκρατο υλισμό του δημιουργεί την ψευδαίσθηση της βιολογικής αθανασίας καθώς το Πνεύμα είναι αθάνατο(υπήρχε - υπάρχει και θα υπάρχει).
Η δίψα για ύλη παράλληλα με τη μη εκπαίδευση του σε βασικούς τομείς των Παραδόσεων και δη των Εσωτερικών τον αποπροσανατολίζει από τον βασικό του στόχο, ο οποίος είναι η μετάδοσή των από Γενιά σε Γενιά ώστε να μείνουν ζωντανές και αναλλοίωτες και φυσικά η απομυθοποίηση του θανάτου ως γεγονός στη συνείδηση του ανθρώπου ή καλύτερα, η εξοικείωση απέναντι του. Θέτοντας σαν αρχή μας την Κυκλικότητα της Ζωής βλέπουμε με ένα απλό παράδειγμα πως ο κύκλος των 365 ημερών περιέχει 4 εποχές:
1)Την Άνοιξη που ισούται με τη Γέννηση,
2)Το Καλοκαίρι που ισούται με την Δύναμη της Νεότητας,
4)Τον Χειμώνα που ισούται με τον Θάνατο, (και ξανά την Άνοιξη ως Αναγέννηση).
Γίνεται απολύτως κατανοητό πως όταν ένας κύκλος κλείνει, αυτομάτως ξεκινά ένας άλλος, ο άνθρωπος ως μέρος της Φύσης δεν ξεφεύγει από την Αιώνια Συνέχεια. Το Πνεύμα του ως Συμπαντική Ενέργεια μετασχηματίζεται για πάντα σε οποιοδήποτε έμβιο όν του πλανήτη. Άρα ο θάνατος και η γέννηση ως Πνευματικά γεγονότα δεν υφίστανται παρά μόνο ως βιολογικά. Το εκάστοτε σώμα είναι απλώς το πολεμικό μας άτι και ο Καβαλάρης του το Πνεύμα.
Ο Μικρός Δρόμος (Χιναγιάνα),είναι μια ηθική διδασκαλία κι απευθύνεται σε αυτούς τους ανθρώπους που μπορούν να αντέξουν έναν απλό ηθικό κανόνα: μην κάνεις αυτό αυτό κι αυτό και κάνε αυτό κι αυτό κι αυτό.
Μπορεί να μην κατανοούμε σήμερα τι θα συμβεί αύριο αλλά σίγουρα εκ των υστέρων μπορούμε να καταλάβουμε τις αιτίες. Ακόμη κι αν κάτι είναι "ανεξήγητο" είναι γιατί δεν έχουμε τα κατάλληλα εργαλεία - τώρα - για να το κατανοήσουμε. Η αρχή αυτή ισχύει και στο επίπεδο του πνεύματος. Αυτό που ήμασταν χτες καθορίζει αυτό που είμαστε σήμερα και αυτό που είμαστε σήμερα καθορίζει αυτό που θα είμαστε αύριο. Αυτό είναι το κάρμα και όχι η λέξη πεπρωμένο. Το κάρμα δεν είναι μια τυχαία μοίρα, αλλά το «θα θερίσεις ότι σπείρεις». Η τελευταία λοιπόν διδασκαλία του ήταν: «Σας τα είπα όλα. Μην πιστέψετε τίποτε από αυτά αν δεν τα δοκιμάσετε».
Ο Βουδισμός είναι μια φιλοσοφία που δίνει μεγάλη έμφαση στην άσκηση και μία ψυχολογία η οποία επεκτείνεται σε πολλές ζωές, είναι η μοναδική ‘’επιστημονική’’ θρησκεία μπορούμε να πούμε.
Β) Ελληνισμός - Βουδισμός(Greco - Buddhism) Με τον γαλλικό όρο Greco - Buddhism αναφερόμαστε στην αδιαπραγμάτευτη ιστορική σχέση του Ελληνισμού και του Βουδισμού. Η επιρροή αυτή του Ελληνισμού στον Βουδισμό κατά τους ερευνητές έλαβε χώρα πριν, κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου αλλά και κατά την βασιλεία του Βασιλιά Μενάνδρου.
1)Πριν τον Μέγα Αλέξανδρο: Η Γκαντάρα ήταν περιοχή υπό την κατοχή της Περσικής Αυτοκρατορίας των Αχαιμενιδών. Τον 6ο αιώνα π.χ. πριν καν αρχίσει η έλευση του Μεγάλου Αλεξάνδρου ο Δαρείος ο Α’ εξόρισε κοινότητες Ιώνων. Κατά τον Ηρόδοτο ο Σκύλαξ Καρυανδεύς ηγήθηκε ερευνητικής ομάδας για λογαριασμό του Δαρείου του Α’ και έγραψε βιβλίο το οποίο αποτέλεσε πηγή πληροφοριών για την περιοχή μέχρι την μεγαλειώδη εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
2)Η έλευση του Μεγάλου Αλεξάνδρου: Το 327 π.χ. καταφτάνει στην περιοχή και χωρίζει τον στρατό του σε 2 τμήματα, το πρώτο με αρχηγό εκείνον κατευθύνεται Βόρεια στην Κοιλάδα του Σουάτ και φτάνει ορεινά ως την Άορνο Πέτρα (κατά τη μυθολογία υπήρξε το μέρος το οποίο ο Ηρακλής δεν μπόρεσε να κατακτήσει).Το δεύτερο τμήμα με αρχηγό τον Ηφαιστίωνα κατευθύνθηκε προς την Γκαντάρα φτάνοντας μέχρι τον Ινδό ποταμό και περνώντας απέναντι καταλαμβάνοντας ειρηνικά την περιοχή. Κατά τα 270 π.χ. και μετά το θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην περιοχή εγκαταστάθηκαν ξένα φύλα υπό την βασιλεία του γνωστού Βασιλιά Ασόκα ο οποίος έκανε επισήμως την Γκαντάρα κέντρο του Βουδισμού. Εκεί χτίστηκαν και τα πρώτα βουδιστικά μοναστήρια τα οποία παραμένουν μέχρι σήμερα σημαντικά μνημεία. Όταν στα 190 π.χ. οι Έλληνες της Βακτριανής κατέκτησαν την περιοχή και επεκτάθηκαν από το σημερινό Τουρκεστάν, Βόρειο Αφγανιστάν ως τη Βορειοδυτική Ινδία και το Κασμίρ καταλαβαίνουμε πόσο καθοριστική υπήρξε η επίδραση του Ελληνισμού - Βουδισμού. Μια σχέση αμφίδρομη.
3)Η Βασιλεία του Μενάνδρου: Ο Βασιλιάς Μένανδρος, ο μόνος συνεχιστής του οράματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου άπλωσε την εξουσία του ως τα Ιμαλάϊα και την κοιλάδα του Γάγγη, στη σημερινή Πάτνα (η αρχαία Παλιβόθρα). Η βασιλεία του υπήρξε ισχυρή και άφησε το δικό της βαθύ στίγμα. Εκεί ο Μένανδρος μυήθηκε στον Βουδισμό τον οποίο εμπλούτισε με την Ελληνική φιλοσοφία. Οι Βουδιστές τον ανακήρυξαν άγιο και η Ελληνοβουδιστική τέχνη της Γκαντάρα πέρασε από την Κίνα έως την Ιαπωνία(!). Ο Μένανδρος πέρασε στην ινδική παράδοση με την ονομασία Μίλιντα. Στα βάθη της Κεντρικής Ασίας υπάρχει μια πόλη ονόματι Thermes (Θέρμη) η οποία μέχρι και σήμερα διατηρεί Ελληνικά έθιμα όπως επίσης υπάρχουν και πολλά ευρήματα που βρέθηκαν σε παναρχαίο Βουδιστικό μοναστήρι που αποδεικνύουν τον υπέρτατο δεσμό μεταξύ Ελληνισμού - Βουδισμού.
Καταλαβαίνουμε πως δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως η γέννηση του Βουδισμού έγινε μέσα από τις πιο αρχαίες και ιερές γραφές που υπάρχουν σήμερα στον κόσμο: τις Βέδες. Οι Βέδες εμπεριέχουν μυστικιστικές - κοσμογονικές περιγραφές και αποτελούν μια ολιστική θεώρηση του ανθρώπου, του Σύμπαντος και τις σχέσεις του με αυτές. Οι Βέδες έχουν ηλικία περίπου τα 5.000 χρόνια και στην κοσμογονία τους βρίσκουμε ονομασίες οι οποίες διόλου τυχαίες δεν είναι, από τον Δία Πατέρα, την Εστία (με άθικτη την ονομασία!), τον Ηρακλή όπου αποτελούν με άλλες ονομασίες μέρος της μυθολογίας των Βορειοευρωπαϊκών λαών. Ο Κρίσνα, η Κάλι οι θεότητες του Ινδουισμού είναι Λευκοί άνθρωποι και πάει λέγοντας ...
(Αφιερωμένο στην Κατερίνα Ι. - Εις το επανιδείν)
Πρώτων, στο Βουδισμό δεν υπάρχει αθάνατο πνεύμα το οποίο μετενσαρκώνεται από ζωή σε ζωή. Η άγνοια (ως βάση των δηλητηρίων και ως ένα από τα δηλητήρια – μίσος/απέχθεια, επιθυμία/λαιμαργία/προσκόλληση, ζήλια, υπερηφάνεια, άγνοια) υφίσταται επαναγέννηση σε μορφή ανάλογα με το δηλητήριο που υπερισχύει στο νου μας κατά την ώρα του θανάτου (ων της κόλασης, πεινασμένο φάντασμα, ζηλόφθονο θεό, θεότητα ή ζώο).
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεύτερων, η κατανόηση δεν αρκεί, η πραγμάτωση είναι το παν στο Βουδισμό. Εγώ μπορώ να κατανοώ τέλεια ότι μία συγκεκριμένη πράξη θα έχει κάποιο συγκεκριμένο αποτέλεσμα αλλά να αγνοήσω το γεγονός διότι δεν μου συμφέρει προσωπικά αυτή την στιγμή. Πόσες φορές προβούμε σε δραστηριότητες που μας φέρνουν άμεσο «κέρδος» ενώ γνωρίζουμε πολύ καλά ότι στο μέλλον θα φέρει αρνητικό αποτέλεσμα; Ο στόχος του διαλογισμού είναι να μας φέρει σε άμεση επαφή με την φωτισμένη φύση του νου μας, για να την συνηθίσουμε και να μπορούμε να την εφαρμόζουμε στην κάθε δραστηριότητα μας.
Με την εξάλειψη της άγνοιας δεν υφίσταται ποια επαναγέννηση. Εξαφανίζεται κάθε ίχνος δυαδικής σκέψης και εμφανίζεται μια απέραντη αγάπη, καλοσύνη, έλεος και συμπόνια για όλα τα όντα χωρίς καμία διάκριση. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Βούδας εγκατέλειψε όλα τα προνόμια της άριας καταγωγής του για να γίνει ένας ζητιάνος ασκητής. Δεν είναι τυχαίο πως ο Βούδας άφησε γυναίκες να γίνουν ασκήτριες ενώ οι Βραχμανιστές τις είχαν κηρύξει ανίκανες να φτάσουν σε οποιοδήποτε πνευματικό επίπεδο. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Βούδας άνοιξε την πόρτα της ασκητικής κοινότητας (Sangha) του σε όλους, ασχέτως την κοινωνική τάξη και φυλή τους.
Και τι να πούμε για τον μεγάλο Βασιλιά Μένανδρο; Αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους «Έλληνες» βασιλιάδες, οι οποίοι διοικούσαν την περιοχή κατά τα 150 χρόνια ανάμεσα τη κατάκτηση της Gandhara από τον Μέγα Αλέξανδρο μέχρι την έλευση του ίδιου, δεν είναι το γεγονός που εξάπλωσε το βασίλειο του, αλλά το γεγονός ότι θεωρούταν και κορυφαίος φιλόσοφος, ικανός να νικήσει τους καλύτερους της Ινδίας. Μόνο έναν δεν νίκησε, τον Βουδιστή μοναχό Nagasena. Με την ικανότητα του στο λόγω και την λογική, έπεισε τον Βασιλιά με τα επιχειρήματα του, και ο Βασιλιάς Μένανδρος ασπάστηκε το Βουδισμό.
Για όσους ενδιαφέρονται, έχω μεταφράσει το βιβλίο "Οι Διάλογοι του Βασιλιά Μένανδρου" στα Ελληνικά. Πάντα είναι καλύτερα να μαθαίνεις για τέτοια πράγματα από την πηγή τους, παρά από σκόπιμα στρεβλωμένες διερμηνείες.
καλησπέρα ,ενδιαφέρομαι αν υπάρχει διαθέσιμο,το μεταφρασμένο βιβλίο ''οι διάλογοι του Βασιλιά Μέναδρου''.
Διαγραφήκαλησπέρα,θα θέλα αν ήταν εύκολο να μου σταλεί, αν υπάρχει φυσικά μεταφρασμένο το βιβλίο ''Οι διάλογοι του Βασιλιά Μένανδρου''.
ΔιαγραφήΕνδιαφέρομαι να μου στείλεις το βιβλιο που εχεις μεταφράση.Ευχαριστώ
Διαγραφήhttp://www.juliusevola.gr/
Διαγραφή1. Δεν καταλαβαίνω. Το πνεύμα ("mind") θεωρείς πως είναι θνητό; Ή έστω πεπερασμένο; Γράφεις επίσης: " Η άγνοια ... υφίσταται επαναγέννηση..." Η άγνοια επαναγεννάται; Δηλαδή είμαστε "άγνοια";
ΑπάντησηΔιαγραφή2. Η κατανόηση είναι συχνά η "αρχή", ακόμη κι αν είναι διανοητική. Αλλά αυτό είναι το πρώτο βήμα και όπως πολύ σωστά λες, σκοπός είναι η πραγμάτωση. Υπάρχουν πολλοί διαλογισμοί που "σβήνουν" εντυπώσεις από το Πνεύμα, ανάλογα με την σχολή στην οποία αναφερόμαστε. Γενικεύσεις στις μεθόδους του Βουδισμού δεν υφίστανται.
3. Παρόλη την εξάλειψη της άγνοιας (μπορεί) να υπάρξει (συνειδητή) επαναγέννηση για το όφελος όλων των όντων (μποντισάτβα). Στον Θιβετανικό βουδισμού υπάρχουν γενεαλογίες πραγματωμένων (φωτισμένων) λάμα που επαναγεννώνται διαρκώς εδώ και χιλιάδες χρόνια.
Το άρθρο δεν υποστηρίζει πως ο Βούδας δεν αρνήθηκε τα ΠΡΟΝΟΜΙΑ της καταγωγής του. Υποστηρίζει - και είναι η αλήθεια - πως δεν αρνήθηκε την καταγωγή του αυτή καθ΄ αυτή. Κατά τα λοιπά, σωστά τα γραφόμενα σου.
4. Δεν κατανοώ πού διαφωνείς με το άρθρο. Στην ελληνικότητα του Μένανδρου; Κατά τα λοιπά μια χαρά τα λες.
5. Συγχαρητήρια και ευχαριστούμε για την δουλειά που έχεις κάνει!!! Είμαι σίγουρος πως θα είναι εξαιρετική. Έχει κυκλοφορήσει ή υπάρχει κάποιος άλλος τρόπος για να μελετήσουμε τους διαλόγους του Μένανδρου!!!
Νάσαι καλά,
Δημήτρης Δημητρίου
Aπλά Ε Ξ Α Ι Ρ ΕΤ Ι Κ Ο...
ΑπάντησηΔιαγραφή